Suur-Seudun Osuuskauppa
Suur-Seudun Osuuskauppa on työskennellyt Suur-Seudun asukkaiden hyväksi jo 120 vuotta. Ja sen se on tehnyt suurella sydämellä. Meillä 4D:llä on kunnia olla mukana kertomassa tätä SSO:n tarinaa monipuolisilla markkinointitoimenpiteillä, kuten konseptoinnilla, digikampanjoilla ja videotuotannoilla.
Päivi Talikka, SSO
”4D:n kanssa, jokainen, myös asiakas, saa olla oma itsensä. Yhteistyö on silloin sujuvaa sekä hauskaa!”
SSO ja Commu yhdistivät voimansa yhteisöllisyyden vahvistamiseksi
Asiakkaamme Suur-Seudun Osuuskauppa (SSO) ja kotimainen Commu-sovellus aloittivat merkittävän yhteistyökampanjan vähentääkseen yksinäisyyttä ja edistääkseen pienten hyvien tekojen toteuttamista SSO:n toimialueella. Kampanja korostaa arjen pienten tekojen merkitystä, jotka voivat muuttaa ihmisten elämää ja vahvistaa yhteisöllisyyttä.
Mainostoimisto 4D sai kunnian olla toteuttamassa tätä positiivisen muutoksen kampanjaa yhdessä SSO:n sekä Commun kanssa. Yhteistyössä SSO:n kanssa loimme kampanjalle ilmeen sekä mainosmateriaalit SSO:n digitaalisiin kanaviin sekä näkyvyyden SSO:n toimipisteitä varten. Kampanja on erinomainen esimerkki siitä, miten paikalliset toimijat voivat yhdessä luoda positiivista muutosta yhteisössään.
Kampanja käynnistettiin hygieniatuotekeräyksellä, jossa kerätyt tuotteet lahjoitetaan Hope Ry:n kautta niitä tarvitseville tahoille.

Kotiseudun vaalijat -konsepti kiritti SSO:n vaaliennätykseen
Asiakkaamme Suur Seudun Osuuskauppa (SSO) halusi herättää toimialueensa asukkaiden sekä SSO:n asiakasomistajien mielenkiinnon alkuvuotena 2024 järjestettyjä osuuskauppavaaleja kohtaan. Tavoitteena oli löytää uusia ehdokkaita ja parantaa äänestysaktiivisuutta aiempiin vaaleihin verrattuna. Yhteistyössä SSO:n kanssa kehitimme Kotiseudun vaalijat -konseptin, joka korosti osuuskaupan merkitystä alueelliselle hyvinvoinnille ja tarjosi asukkaille mahdollisuuden vaikuttaa kotiseutunsa kehitykseen vaalien kautta. Kotiseudun vaalijat -kampanja johti ennätysmäisiin tuloksiin, jossa sekä äänimäärä että äänestysaktiivisuus yli kaksinkertaistuivat verrattuna edellisvaalien lukemiin.
+57 %
Äänestäneiden määrä
+12,4 %
Äänestysprosentti
+40 %
Ensikertalaisten osuus edustajistossa
Sulo-Tauno sai äänestäjät liikkeelle
Vaaleja tuotiin näyttävästi esiin monikanavaisella kampanjalla, jossa hyödynnettiin konseptin visuaalista ilmettä sekä videosarjaa, jonka päätähtenä toimii Kalle Lambergin Sulo-Tauno-hahmo.
Äänestysinto SSO:n edustajiston vaaleissa oli poikkeuksellisen suurta, sillä ääniä annettiin yhteensä 15 780 kappaletta, mikä on yli kaksinkertainen määrä verrattuna vuoden 2020 vaaleihin, jolloin ääniä kertyi 6791 kappaletta. Äänestysprosentti nousi 12,4 prosenttiyksikköä, saavuttaen 22,1 prosenttia. Edellisissä vaaleissa äänestysprosentti oli 9,7 %. SSO:n edustajisto on tärkeä toimija seutunsa äänitorvena, joka varmistaa, että osuuskaupan palvelut ja edut kehittyvät jäsenistön toiveiden mukaisesti.
SSO:lle on nyt valittu 50-jäseninen edustajisto, joka toimii asiakkaiden ja osuuskaupan välisenä yhteyslinkkinä seuraavat neljä vuotta. Edustajistoon valittiin 20 uutta jäsentä ja kaikkien valittujen keski-ikä on 54 vuotta.
Juhlavuosi vaatii näyttävyyttä ja hauskuutta – Sulo-Tauno ei petä!
Saimme kunnian konseptoida jo 120 vuotta täyttävän SSO:n juhlavuoden. Teimme juhlavuoden suunnitelmat, jotka sisälsivät sisällöt, markkinointimateriaalit sekä käsikirjoitukset videosarjalle, joka sekä hauskuuttaa että informoi katsojia. Lisäksi juhlavuoden tapahtumat kutsuvat alueen asukkaita ja SSO:n asiakkaita osallistumaan toimintaan ja tapahtumiin. 120 vuotiaan SSO:n juhlavuoden kunniaksi toteutetaan useita yllätyksiä ja tapahtumia SSO:n asiakkaille sekä alueen asukkaille. Mutta miten ne tuodaan yleisön tietoisuuteen?
Näyttelijä Kalle Lambergin todeksi luoma Sulo-Tauno-hahmo esiteltiin suurelle yleisölle Suur-Seudun Osuuskaupan asiakkaita osallistavan vastuullisuuskampanjan kasvoina keväällä 2022. Kampanja oli menestys ja Sulo-Tauno otettiin SSO:n toiminta-alueella hyvin vastaan.
Sen vuoksi Sulo-Tauno haluttiin tuoda takaisin ja osaksi SSO:n suurta juhlavuotta. Napakoiden käsikirjoitusten ja humoristisella kulmalla toteutetut markkinointimateriaalit tukevat 4D:n suunnittelemia sisältöjä sekä juhlavuoden konseptia. Kokonaisuudesta syntyi koko vuoden kattava tapahtumakalenteri, josta ei yllätyksiä tai huumoria puutu.
SSO:n juhlavuosi ja Sulo-Tauno tulevat yllättämään kaikki – ja isosti!
10 000
Kesäkampanjan aikana palautettuja kilpailukuponkeja
+20 %
2022 heinäkuun myynnin kasvu edellisvuoteen verrattuna.
135 t.
Kampanjavideoiden katselukerrat

Monipuolista tekstisisältöä asiakkaan tarpeisiin
Kestävien tulosten saavuttaminen markkinoinnissa on olennaisen tärkeää, ja juuri tämän periaatteen varaan olemme rakentaneet pitkäkestoiset ja luottamukselliset suhteet asiakkaamme SSO:n kanssa. Olemme vuosien mittaan toteuttaneet heille monipuolisia tekstisisältöjä, joilla on rakennettu SSO:n työnantajamielikuvaa, vahvistettu brändiä ja merkitystä Suur Seudun alueella sekä samalla syvennetty heidän asiakassuhteitaan.
Monipuoliset tekstisisällöt ovat tärkeitä asiakkaallemme, sillä ne mahdollistavat tehokkaan viestinnän eri kanavissa ja kohderyhmille. Tuottamalla sisältöä henkilöstölehtiin, asiakaslehtiin, nettiartikkeleihin ja sosiaalisen median kanaviin, asiakkaamme pystyy tavoittamaan laajasti sekä sisäiset että ulkoiset sidosryhmänsä. Tämä auttaa heitä rakentamaan vahvaa brändi-identiteettiä, edistämään asiakasuskollisuutta ja vahvistamaan työntekijöiden sitoutumista.
Tekstisisällöt ovat keskeinen osa tehokasta markkinointia, sillä niiden avulla SSO voi viestiä arvojaan, tarjota tietoa ja sitouttaa yleisöä. Esimerkiksi Read Peakin kaltaiset alustat mahdollistavat tekstisisältöjen tehokkaan hyödyntämisen ja kohdentamisen, mikä puolestaan lisää näkyvyyttä, parantaa asiakasvuorovaikutusta ja edistää liidien generointia. Hyvin suunniteltu ja kohdennettu tekstisisältö on välttämätön työkalu brändin rakentamisessa ja markkinoinnin tavoitteiden saavuttamisessa.
Hiilinegatiivisin mies
Suunnittelimme sisällön ja toteutimme materiaalit Suur-Seudun Osuuskaupan asiakkaita osallistavaan vastuullisuuskampanjaan. Tavoitteena oli kertoa SSO:n toimipisteiden vastuullisuudesta ja Kauppakeskus Lohen hiilinegatiivisuudesta. Samalla ohjattiin kävijöitä SSO:n toimipisteisiin arvontalipukkeen täyttämistä varten. Oman ekotekonsa kertomalla ja lipukkeen täyttämällä osallistui sähköauton arvontaan. Teimme konseptin ja käsikirjoitukset videosarjalle, joka sekä hauskuuttaa että informoi katsojia. Loimme kampanjalle keulahahmon, Sulo-Taunon, joka on Lohjan negatiivisin mies. Sulo-Taunoa esittää Kalle Lamberg.
Videosarjassa Sulo-Tauno yrittää pärjätä SSO:n feissarina, mutta ymmärtää asian väärin. Sen sijaan, että hän kertoisi Kauppakeskus Lohen hiilinegatiivisuudesta ja ekoteoista, hän kannustaa negatiivisuuden ja egotekojen pariin, kunnes SSO:n henkilökunnan jäsen oikaisee asian.
SSO - Meidän juttu
Suur-Seudun Osuuskauppa SSO on jälleen saanut Suomen innostavimmat työpaikat -tunnustuksen – nyt jo neljättä kertaa, koronan tuomista haasteista huolimatta. Meidän juttu kehitettiin ylläpitämään työtyytyväisyyttä hyvällä mallilla myös jatkossa, keskittyen positiiviseen ja rentoon yrityskulttuuriin, pitkäjänteiseen kehittämistyöhön sekä henkilöstön osallistamiseen.
Teimme oman videosarjan Meidän jutusta, jossa SSO:n omat kasvot pääsevät esittämään ajatuksiaan tästä mullistavasta kehitysprojektista. Videoiden tavoitteena on kertoa kokemuksia, kuinka henkilökunta on yhdessä päässyt toteuttamaan parempaa palvelukokemusta. Suunnittelimme, käsikirjoitimme ja toteutimme filmit, joissa välittyy aidot onnistumisen tunteet ja SSO:n vahva vastuullinen arvomaailma.
Vastuullisuus on aikamme megatrendi
SSO tuotti vuonna 2020 niin paljon aurinkosähköä, että sen voimalla sähköauto voisi ajaa 38 000 kilometriä eli lähes maapallon ympäri. Vuoteen 2025 mennessä aurinkosähkön tuotanto tuplataan 1300 megawattituntiin. Eli sillä määrällä energiaa sähköauto voisi matkata kahdesti maapallon ympäri!
Näistä ja monesta muusta asiakkaamme vastuullisuusarvoista halusimme kertoa informatiivisilla videoilla, jotka me 4D:llä suunnittelimme, käsikirjoitimme ja toteutimme. Kaksiosaisessa videosarjassa nostetaan vastuulliset arvot valokeilaan yrityksen toiminnassa. Omista vastuullisuusteoista on kannattavaa viestiä ulospäin, sillä ihmiset haluavat kuluttaa vastuullisesti, tukea vastuullista toimintaa sekä olla töissä vastuullisissa yrityksissä. Koronakriisi on lisännyt vastuullisuuden merkitystä entisestään.