Salon Vilpas
Koripallo ry
Koripalloseuran brändiuudistus yhdisti intohimon, ammattitaidon ja tavoitteellisuuden.
Salon Vilppaan koripallon miesten edustusjoukkue pelaa korkeimmalla sarjatasolla Korisliigassa. Vilpas voitti seurahistorian ensimmäisen mestaruutensa vuonna 2021.
Koripallo on joukkuelaji, joten on luonnollista rakentaa Vilppaan brändiä yhdessä koko yhteisön kanssa. Vilppaan kaltaisen urheiluseuran vaikutusalue kattaa maantieteellisen alueen lisäksi tunnetason.
351
Vastaajaa Typeform brändikyselyssä sidosryhmille
338
Vastaajista Vilpas on tuttu
26
Vastaajista Vilpas ei ole tuttu
10-88
Vastaajien ikähaitari
Jussi Luoto, Hallituksen varapuheenjohtaja, Salon vilpas
Ilme on nyt kunnossa ja olen todella tyytyväinen lopputulokseen.
Typeformista brändityöpajaan
Brändin rakentamisessa on tärkeää kuunnella, mitä sidosryhmät siitä ajattelevat. Toteutimme kyselyn näppärässä Typeform-muodossa, mikä piti osaltaan huolen siitä, että vastaajajoukko oli kattava ja monipuolinen otanta keskeisimpiä kohderyhmiä. Samassa yhteydessä seura päivitti strategiansa aina vuoden 2025 loppuun saakka.
Kun kyselyn tulokset tulivat, kasattiin brändijoukkue seuran johtohenkilöistä ja mainostoimistosta. Istuttiin alas työpajoihin ja alettiin työstämään. Intohimo oli taattu!
Ylpeys ja yhteisöllisyys
Koripallolla on lajina omat haasteensa Suomessa. Vilppaan brändin lisäksi piti miettiä koko Korisliigan vetovoimatekijöitä. Vaikka Vilppaalla onkin sarjan parhain katsojakeskiarvo, on hyvä miettiä, miten paikalle saisi houkuteltua väkeä lajiniilojen ulkopuolelta.
Typeform-kyselyyn verkossa vastasi 10–88-vuotiaita yhteensä 351 kappaletta, joista osalle Vilpas oli tuttu, osalle ei. Maantieteellinen alue oli laaja: se kattoi muun muassa Varsinais-Suomen, Uudenmaan, Pirkanmaan, Keski-Suomen ja Pohjanmaan.
Vastausten valamalle perustalle oli hyvä alkaa rakentamaan brändistrategiaa ja sen elementtejä. Kokonaiskonsepti kiteytyi tuoreeseen bränditarinaan, joka yhdisti Salon seudun omaleimaisuuden lajiin, yhteisöllisyyteen, tunteeseen ja sopivaan määrään ylpeyttä.
Brändistrategiaa määritellessä näkyvimpinä yksittäisinä elementteinä uusiksi menivät logo ja nimi. Mikään ei ole pyhää, kun kun kaiken on palveltava kokonaisuutta. Uudessa logossa halusimme vastata yleisön toiveisiin korostamalla nimenomaan seuran perinteitä ja salolaisuutta. Yleisön toiveet otettiin huomioon herkällä korvalla, unohtamatta tietenkään logon mahdollisuuksia kaupallisessa mielessä.
Muita toimenpiteitä olivat:
- Esittelyvideo
- Tone of voice
- Kohderyhmien määrittely
- Kontakti- ja kohtaamispisteiden määrittely
- Lanseeraus ja markkinointisuunnitelma
- Markkinointimateriaalit ja -työkalut
- Dokumenttipohjat
Tulokset
Kun pyhiin asioihin kosketaan niinkin intohimoisella alalla kuin urheilu, niin lämmin vastaanotto on selviö. Lämmin voidaan ymmärtää monin eri tavoin. Kädenlämpöistä se ei ainakaan ollut. Urheilun brändiasiat eivät jätä kylmäksi.
Aihe herätti runsaasti keskustelua sosiaalisessa mediassa ja muutamaa asiaankuuluvaa soraääntä lukuunottamatta palaute on ollut hyvin positiiivista. On hienoa päästä suunnittelemaan rohkeita brändejä, jotka herättävät tunteita!
Lisäksi yhteistyökumppanit saatiin sitoutettua toimintaan uudella tuoreella ilmeellä entistäkin vahvemmin. Vilpas puhuttaa ja liikuttaa – hyvä niin.
Voit lukea Vilppaan oman tiedotteen tästä.