Forssan kaupunki
Forssan kaupunki on luottanut 4D:n palveluihin jo useamman vuoden ajan. Vuosien saatossa hedelmällinen yhteistyömme on syventynyt entisestään. Perustana on toiminut kattava brändikysely, joka toteutettiin vuonna 2020 etänä keskellä pandemian asettamia haasteita.
Jari Kesäniemi, Kaupunginjohtaja
Saamamme palaute on ollut erittäin positiivista ja myös lukuihin voi olla varsin tyytyväinen.
![](https://mainostoimisto4d.fi/app/uploads/forssa_kyselykirje_ikaihmiset_a5.jpg)
Brändikysely 2020
Siitä huolimatta kyselyyn saatiin osallistumaan yhteensä 20 yritystä ja yli 350 henkilöä seuraavista kohderyhmistä: ikäihmiset, matkailijat, opiskelijat, valtuutetut, henkilökunta, asukkaat ja yritykset.
Kyselyssä otettiin huomioon forssalaisuus monelta kantilta: sanoina, tuoksuina, ääninä, matkailukohteena ja esimerkiksi opiskelumahdollisuuksien kautta. Kyselyn ikäjakauma oli 11–93 vuotta.
Monipuolisen kyselytutkimuksen perusteella suunniteltiin yhdessä asiakkaan kanssa muun muassa ydinviestit, tarina ja lupaus Forssan brändikäsikirjaan, jossa eri kohderyhmien ääni on vahvasti läsnä.
Perustavanlaatuista pohjatyötä oli mukava lähteä jalkauttamaan kampanjoiksi, joissa kuuluu kaupunkilaisten ääni.
Onko sinun rohkeudellesi tilaa täällä?
Forssa juhli vuonna 2023 kunniakasta satavuotista historiaansa. Starttasimme juhlavuoden leikkimielisellä haastetestillä Typeformia hyödyntäen. Kysyimme, löytyykö ihmisistä ripaus forssalaista rohkeutta! Suurin osa klikkaajista ja vastaajista oli potentiaalisia matkailijoita tai asukkaita, joten kampanja tavoitti juuri oikeat ihmiset.
Vastaamalla viiteen simppeliin kysymykseen ihmiset saivat itselleen hauskan Forssa-persoonallisuuden, jonka he saivat halutessaan jakaa sosiaalisessa mediassa. Kampanjan optiona oli tilata Forssan uutiskirje.
![](https://mainostoimisto4d.fi/app/uploads/forssa--onko-sinun-rohkeudellesi-tilaa-taalla-typeform-referenssikuva.jpg)
Kaikki kohderyhmät
-
Potentiaaliset uudet asukkaat
-
Potentiaaliset paluumuuttajat
-
Yrittäjät
-
Opiskelijat
-
Turistit
Kanavat
-
Google Ads
-
Meta
-
Adform
-
Typeform
Kohdennuksessa kanavien valinta oli luonnollisesti tärkeässä roolissa. Monikanavaisella lähestymisellä saatiin toivotut tulokset – ja ehkä vähän enemmänkin.
Tulokset
Kampanjan jälkeen asiakkaalle jäi käyttöönsä Typeform-vastaukset. Optiona kysyttiin, haluavatko testin tekijät ovat antaa luvan markkinointiviestintään. Lisäksi vastaajat saatiin jaoteltua kohderyhmittäin, mikä antaa mainion pohjan tuleviin kampanjoihin.
Toimenpiteillä saatiin laaja näkyvyys: mainosnäyttöjä oli yhteensä yli 2 miljoonaa. Mainoksilla herätettiin myös kiinnostusta: kampanjassa saatiin 10 500 klikkausta ja haastetestin teki reilut 800 henkeä.
Erityisen iloinen tulos oli merkittävä kasvu Forssan uutiskirjeen tilaajissa. Uutiskirje on kaupungille tärkeä tiedottamisen muoto, joten asiakkaan tyytyväisyyden lukuihin on helppo ymmärtää.
![](https://mainostoimisto4d.fi/app/uploads/forssa--onko-sinun-rohkeudellesi-tilaa-taalla-typeform-referenssikuva2.jpg)
150
Uutta uutiskirjeen tilaajaa
2,1 M
Mainosnäyttöä
10 531
Klikkausta testiin
809
Tehtyä testiä
Radiokampanja
Lähes kaikki Suomen kunnat muutamaa poikkeusta lukuun ottamatta kamppailevat samojen ongelmien kanssa: väestö vanhenee ja vähenee. Muuttoliike olisi käännettävä toiseen suuntaan.
Tämä vaatii kunnan tai kaupungin markkinoinnilta panostuksia ja erottuvuutta. On näyttävä ja kuuluttava tasaisesti, jotta pysytään ihmisten mielissä ja pidetään mielikuva ilon puolella.
Laadimme Forssan kaupungille kesän ajan Pirkanmaalla ja Varsinais-Suomessa pyörivän radiokampanjan, jossa oli kaksi hyväntuulista radiomainosta.
20-sekuntiset spotit kunnioittivat Forssan aiempaa massamedian viestiperinnettä “Kaiken keskellä”-sloganeineen. Huoleton tunnelma, humoristiset käsikirjoitukset ja tuotantoyhtiökumppanimme korkealaatuinen osaaminen loivat korvaystävällisen kuuntelukokemuksen kesätunnelmissa olevalle kansalle.
Tulokset
Bauer Median kanavissa soineet mainokset tavoittivat yhteensä noin 1 700 000 kuulijaa. Asiakkaan suullisesti saama palaute oli yksinomaan positiivista, mikä on suomalaisen mielenlaadun tuntien suhteellisen harvinaista.
Ääntä kohti – Forssan äänibrändäys
Laadimme syksyllä 2023 Forssalle äänibrändäyskampanjan, jossa oli tarkoitus selvittää kansan syvien rivien tuntemukset siitä, miltä Forssa kuulostaa.
Forssa on arvokas satavuotias kaikkien aistien kaupunki, joka ansaitsee tulla huomioiduksi myös omalla äänellään. Siksi halusimme kysyä nykyisiltä ja entisiltä forssalaisilta sekä muuten vaan forssamielisiltä ihmisiltä, millaisia äänimielikuvia Forssa ihmisissä herättää.
Tulokset
Monikanavaisesti toteutettu kampanja näkyi ja kuului kuva- ja videomuodossa useissa kanavissa (Facebook, Instagram, Adform ja Google Ads). Mainoskasvoksi videoon saatiin Forssan oma kasvatti, Jonna Tervomaa, mikä lisäsi omalta osaltaan muutoinkin erottuvan kampanjan näkyvyyttä.
1,3 M
Mainosnäyttöä
27 629
Kampanjasivulla kävijää
10 994
Klikkausta kyselyyn
927
Kyselyvastausta
187 000
Adform-mainosnäyttöä
300
Forssan kaupungin
uutiskirjeen tilaajaa
Huolella hiottu äänibrändi herättää huomiota
Hitsaaja, hevonen, koski, holja, torin äänet. Muun muassa niiltä Forssa kuulostaa!
Kutsuimme forssalaiset ja forssamieliset kaupungin 100-vuotisjuhlan kunniaksi osallistumaan Forssan äänibrändin rakentamiseen. Ystävänpäivänä 2024 olimme valmiina tulemaan julkisuuteen uunituoreen äänibrändin kanssa.
Äänibrändäystyössä kaupungille toteutettiin äänilogo sekä pidempi ääniteos, joita tullaan käyttämään kaupungin viestinnässä ja markkinoinnissa. Samalla se viestii, että Forssa on eteenpäin katsova, innovatiivinen toimija. Toteuttajaksi valikoitui säveltäjä ja turkulaisen Linnateatterin taiteellinen johtaja Jussi Vahvaselkä. Hän on kokenut viihdealan ammattilainen niin teatterin kuin musiikinkin saralla.
Valmis ääniteos julkaistiin Forssan kaupungin omissa kanavissa sekä lehdistötiedotteena, sillä Suomessa melko harvinaislaatuisella tempauksella oli mahdollisuus saavuttaa ansaitun median huomio kansallisellakin tasolla. Emme olleet väärässä: esimerkiksi Helsingin Sanomat tarttui aiheeseen kulttuurisivuillaan.
Ja tältä se kuulostaa! Alla olevasta linkistä voi lukea myös lisää taustoja sekä asiakkaamme mietteitä.
Tulokset
Tiedotteiden lisäksi tehty työ ansaitsi huomion maksimoimiseksi kampanjan. Keinovalikoimasta löytyivät Adformin ohjelmallinen ostaminen, joka sopii erinomaisesti audiovisuaalisen materiaalin esittäminen, Metan kanavat sekä Google Ads.
Kokonaisuus onnistui mainiosti. Äänibrändi ja mainonta siis kiinnosti ihmisiä. Antaa lukujen puhua puolestaan. Luvuissa on laskettu yhteen kaikkien toimenpiteiden reaktiot.
691 300
Mainosnäyttöä
7 890
Klikkauksia
1,13 %
Klikkiprosentti