Mun sydämeni tänne jää – blogi paikkamarkkinoinnista
Tunnustan heti alkuun: olen mukaturkulainen. Vaikka olen asunut täällä yli puolet elämästäni, olen edelleen umpisatakuntalainen. Ala-Satakunnassa on mielenmaisemani, kotini, sydämeni. Tiedän, miltä tuntuu, kun on vahvasti sidoksissa johonkin tiettyyn paikkaan.
Miten tämä liittyy markkinointiin?
Kuntamarkkinointi. Kaupunkimarkkinointi. Paikkamarkkinointi. Haastavalla lapsella on monta nimeä. Lähes kaikki Suomen kunnat muutamaa poikkeusta lukuun ottamatta kamppailevat samojen ongelmien kanssa: väestö vanhenee ja vähenee. Muuttoliike olisi käännettävä toiseen suuntaan.
Tämä vaatii kunnan tai kaupungin markkinoinnilta panostuksia ja erottuvuutta. On näyttävä ja kuuluttava tasaisesti, jotta pysytään ihmisten mielissä ja pidetään mielikuva ilon puolella. Markkinoinnin tehtävä on muistuttaa, että hei, mekin olemme olemassa. Pinnalla olemisesta on helpompi ponnistaa kohti muuttopäätöstä kuin pohjamudista.
Vaikka kuntien ja kaupunkien ongelmat olisivatkin samansuuntaisia, ovat vahvuudet erilaisia. On löydettävä pinnan alta ne paikkakuntien ominaispiirteet, jotka luovat niistä omaleimaisen ja viihtyisän paikan asua. Se voi olla muutakin kuin puoli-ilmaiset tontit tai ilmainen pysäköinti. Paikkakunnan henki on tavoitettava.
Kyllä kuntalaiset tietää
Paikkamarkkinoinnissa toimivat samat periaatteet kuin yritysten ja tuotteiden brändäyksessäkin: tunnettuuden, näkyvyyden ja mielikuvien avulla houkutellaan alueelle yrityksiä, uusia asukkaita, matkailijoita ja muita sidosryhmiä.
Muutto on suuri valinta ja sitä ei tehdä hepposin perustein tai yhden markkinointiviestin myötä. On tuotava pitkällä aikavälillä esille kunnan tai kaupungin positiivisia vetovoimatekijöitä eli rakentaa kestävää imagollista pohjaa kaupungista. Vahvistaa alueen brändiä keskeltä ja kaikilta sivuilta.
Alueellisesta brändäyksestä on muodostunut kaiken markkinoinnin perustan luonnille oivallinen tilaisuus kysyä asukkaiden ja muiden sidosryhmien käsityksiä, mielikuvia ja kehityskohteita. Saatuja tuloksia analysoimalla saadaan ensikäden tietoa alueesta – suoraan lähteestä ja kainostelematta. Tällä tavoin vältetään toimistonmakuinen mainosjargon.
Sisältä on joskus vaikea nähdä ulos
Se oma paikkakunta on usein rikkain, rakkain ja rumin. Nähdään pelkkää hyvää tai välillä pelkkää pahaa. Tunteet ottavat vallan ja fokus hämärtyy. Mainonnan ja markkinoinnin tehtävänä on ottaa ratkaiseva askel ulos ja tarkastella objektiivisesti kokonaiskuvaa. Mikä on paikalle ominaisinta?
Olen kotoisin Paneliasta, mutta en ole asunut siellä enää kahteen vuosikymmeneen. Haluaisin sanoa, että ominaista ovat Turajärven graniitista rakennettu meijeri, ylväs kivikirkko, rivimylly, jäähalli, tori, silmänkantamattomiin avautuvat peltomaisemat ja huminoivat metsät sekä pitkä asutushistoria aina kivikaudelle asti.
Mutta se paikka onkin minussa ja kaikissa muissa kyläläisissä. Jäähalli, tori ja rivimylly ovat rakennettu tai kunnostettu talkoilla. Markkinoinnin suurimmalla kliseellä: yhdessä. Tähän yhteisöön kuulun ja haluan kuulua. Täällä on lämmintä ja turvallista. Haluaisitko sinäkin tätä? Et välttämättä, mutta kyllä jonkun sydän tällaista halajaa.
Et enää koskaan kulje yksin
Markkinoinnilla tätä yhteisöllisyyden syliä avataan myös ulkopuolisille. Liity meihin, etkä enää koskaan kulje yksin. Tarjoamme tilaa, turvaa ja mahdollisuuksia. Aivan käden käänteessä yhteisöön liittyminen ei kuitenkaan tapahdu, joten realismi on syytä pitää mielessä viestinnässäkin. Muuttoautot eivät kulje pelkillä mielikuvilla.
Pito- ja vetovoimatekijät ovat aina kaiken, luovankin paikkamarkkinoinnin idean, takana. Ihmiset tarvitsevat töitä, koteja, palveluita, vapaa-ajan mahdollisuuksia ja sijaintia. Ne voi kuitenkin sanoa niin, että paikkakunnan oma ääni on viestissä läsnä.
Olen tänä vuonna harkinnut muuttoa jo useaan salatun kauniiseen paikkaan, mikäli ne olisivat mielenmaisemani ja siellä olisi minulle jotain tarjottavaa. Uskon tekemäämme työhön. Katsomme ulkopuolelta, mutta lämpimästi, ymmärtävästi ja silti realistisin silmin.
Kaikessa on kauneutta. Mutta minun sydämeni on jo varattu. Ehkä juuri sinun sydämesi on avoimempi, valmiimpi paikkamarkkinoinnin hauraan vihjaaville kuiskauksille?
Pistetään muuttoauton tai matkailuvaunun pyörät pyörimään.
Mikäli virtaa riittää, voit lukea esimerkiksi yhteistyöstämme Forssan kaupungin kanssa.
Kai Suomi – Copywriter