Miksi animointi kannattaa? - Mainostoimisto 4D
Sulje

Tilaa uutiskirje

Kenttä on validointitarkoituksiin ja tulee jättää koskemattomaksi.

Miksi animoida?

Kutkuttava kuva kiehtoo kerronnalla – varsinkin, jos se liikkuu

Evoluution kiemurassa näköaisti kehittyi Homo sapiens -lajin tärkeimmäksi tavaksi havainnoida maailmaa; ehkäpä juuri tästä syystä kuvat ovat aina olleet historiamme aikana elintärkeitä. Luolamaalauksilla kerrottiin mahdollisista vaaroista ja nykypäivänä emme selviäisi ilman TikTok-sovelluksen arkiruokareseptejä hektisessä elämässä. Selkeän ja hyvän kuvan tärkeyttä ei tule siis aliarvioida, mutta miksi video tuntuu jyräävän perinteisen stillkuvan ohitse? Ja miten sen liikkuvan kuvan vetovoimaa voidaan hyödyntää brändi-, palvelu- ja tuotemainonnassa sekä markkinoinnissa?

Kuva kertoo enemmän kuin tuhat sanaa – video vielä enemmän

Yksi videoiden keihäänkärjistä on monimutkaisten viestien yksinkertaistaminen ja konkretisointi. Lyhytkin animaatio pystyy tiivistämään paljon asiaa muutamaan sekuntiin ja liikkuva kuva pystyy hyvin välittämään erilaisia tunnetiloja sekä kiteyttämään yrityksen tone of voicen. Varsinkin tarinallisessa kerronnassa ja brändimielikuvan rakentamisessa video on vahvoilla. 

Tutkimuksen mukaan brändimielikuvan rakentaminen ja uusien kohderyhmien löytäminen onkin yleinen videomainonnan tavoite. Ja yli puolet sanookin, että markkinointivideoiden jakaminen sosiaalisessa mediassa (YouTube, Instagram, TikTok) tuottaa suurimman ROI-luvun. ROI-luvulla mitataan sijoitetun markkinointibudjetin tuottoa. 

 

*36% of marketers say the primary goal of their company’s video marketing efforts is to increase brand awareness and reach new audiences. Lähde >

Millaisia videoita yleensä kaivataan?

Yleisesti yritys-, palvelu- ja tuotevideot ovat suosittu tapa erottautua muista yrityksistä ja kilpailijoista. Muita erilaisia video- ja animaatiovaihtoehtoja ovat mm. logoanimaatiot, hahmoanimaatiot, introanimaatiot,  infografiikka-animaatiot, 3D-animaatiot, viestintävideot, brändivideot ja mainoskampanjavideot.

Videolla voidaan myös korvata yrityksen PowerPoint-esitys ja esittää samat asiat kiinnostavammassa formaatissa. Nykypäivänä on myös normaalia, että www-sivustolla on liikkuvia elementtejä, joiden tehtävänä on joko kiinnittää huomiota, luoda tunnetilaa tai antaa sisällöllistä arvoa. 

Somekanavissa videot  kiinnittävät yleensä enemmän huomiota kuin stillkuvat. HubSpotin mukaan 59 % sosiaalisen median alustoilla markkinoivista yrityksistä sanookin, että heidän videonsa on mennyt viraaliksi. Varsinkin sisällöltään hauskoja videoita saatetaan jakaa helposti eteenpäin omille somekavereille, jolloin videon lataaja saa ilmaista huomiota ja näkyvyyttä.

Video tai animaatio ei ulotu pelkkään mp4-videotiedostoon

Ajoittain www-sivustoilla tulee vastaan taustalla liikkuva tunnelmallinen video tai graafinen elementti, joka näyttää elävän omaa elämäänsä – välittämättä mitä sivuston käyttäjä vieraillessaan touhuaa. Nykyään on myös mahdollista luoda interaktiiviisia animaatioita, jotka reagoivat esim. hiiren liikkeeseen tai sivuston scrollaamiseen (esim. 3D-tuotekuva pyörii itsensä ympäri vain, jos käyttäjä liikkuu www-sivulla). Mainittujen  kaltaiset animaatiot ovat informatiivisuuden lisäksi myös vaikuttavan näköisiä loppukäyttäjille, joten ne saattavat jättää vierailijalle muistijäljen. 

Näillä erilaisilla CSS- ja Lottiefiles-animaatioiden avulla voidaan tehdä kevyitä animaatioita, joiden lataaminen www-sivustolla ei vie kauaa. Animaatiot ovat erinomainen tapa luoda pientä elämyksellisyyttä niin kampanjasivuille kuin mahdollisesti yritysesittelysivulle. Animoitavia elementtejä voivat olla mm. yrityksen logo, tunniste tai jokin muu ilmeeseen liittyvä kuvio tai väri. Animoinnissa vain mielikuvitus on rajana.

 

Tutustu Mainostoimisto 4D:n tekemiin animaatioihin:

Tiivistimme varastoautomaation edelläkävijän palvelut opastusanimaatioon 

“Tarvitsimme huomion herättävää esittelyä toiminnastamme ja palveluistamme, jonka avulla voisimme kutsua asiakkaita messutapahtumaamme. Saimme odotukset ylittävän animaation 4D:ltä, joka kiinnitti huomion itse tapahtumassa sekä sitä edeltäneessä markkinoinnissa”, Antti Lumme,  Sales Director, Element Logic Finland.

TUTUSTU ASIAKASCASEEN >

 

Lapualaiset horoskoopit tutuksi kampanjamainosanimaatiolla 

Ihastuttava horoskooppitesti tehtiin 3121 kertaa ja mainosvideolla oli mm. 224 448 näyttökertaa Facebookissa ja Instragramissa. 

TUTUSTU KAMPANJAAN JA KATSO KAIKKI LUVUT >

 

Kansainvälisen yrityksen kasvutarina esiin yritysesittelyvideon keinoin

4D järjesti ja ohjasi yrityskuvausmatkan Lainisalon Viron toimipisteisiin. Kuvausmatkalla kuvattiin materiaalia Lainisalon uuteen yritysesittelyvideoon ja materiaalin avulla tehtiin myös www-sivuston uudistus.

TUTUSTU ASIAKASCASEEN >

 

Kaipaatko tuloksia?
Ota yhteyttä!

Mikko Granström

Tiia Nevalainen

Ota yhteyttä