Tiktok-blogi

Kannattaako yrityksen liittyä TikTokkiin?

Kehuttu, kohuttu, puhuttu, naurettu, jopa kyseenalaistettu TikTok. Tästä maailman ladatuimmasta sovelluksesta on monta mielipidettä ja ennakkoluuloa. Nuorten keskuudessa TikTok on jo ilmiselvä tapa kommunikoida ja jakaa viihdyttävää sisältöä kavereiden sekä ulkomaailman kanssa. Aikuisempi väestö sen sijaan saattaa pitää kiinni “TikTok on vain tanssivideoita täynnä” -ajattelutyylistä – vaan ei enää pitäisi!

Alleviivataan yksi asia nyt heti aluksi: TikTok on matalan kynnyksen kanava luovan sisällön tuottamiseen kaikille yli 13-vuotiaille – riippumatta siitä, että oletko yksityishenkilö, yritys, yrittäjä, viranomainen, isovanhempi, nuorisolainen, asiantuntija tai sisällöntuottaja. Sovelluksen päätarkoitus on välittää iloa, inspiroida luovuutta ja kasvavissa määrin myös informaatiota. Se sopii siis kaikille.

Faktat pöytään

TikTok-käyttäjien ikäjakauma koostuu TikTokin omien vuoden 2021 tilastojen mukaan pääosin 15–25 vuotiaista, mutta käyttäjiä löytyy laidasta laitaan aina 7–80-vuotiaisiin. Kaiken kaikkiaan käyttäjiä on ympäri maailman 689 miljoonaa. Suomessa aktiivisia TikTokkaajia on  Tilastokeskuksen uusimman 2022 vuoden tutkimuksen mukaan 1,3 miljoonaa! Heistä jopa 80% on täysi-ikäisiä, joten mistään nuorison omasta kanavasta ei ole enää kyse.

Keskimäärin tätä maailman ladatuinta sovellusta käytetään päivittäin, noin tunti päivässä. Johtopäätöksenä on siis helppo todeta, että TikTokissa on suuri määrä otollista kohderyhmää sisällöllesi.

TikTokkia voi käyttää orgaaniseen tai mainostetun sisällön jakamiseen. Mainostamiseen tarkoitettu TikTok Ads Manager on hyvin samankaltainen kuin Facebookin oma mainonnan työkalu Meta Business Suite, sillä siellä on pitkälti samankaltaiset kohdentamiseen tarkoitetut työkalut, mainonnan strategiat sekä maksupolitiikka. TikTok Ads Manager on kuitenkin kovaa vauhtia laajentamassa mainonnan työkalujaan yhä kehittyneempään suuntaan, joten se tulee vahvistamaan asemaansa hyvin potentiaalisena somemainonnan kanavana Meta Business Suiten rinnalla.
Tiktokissa tehdyllä mainonnalla tavoitat kustannustehokkaasti kohderyhmääsi sekä houkuttelet potentiaalisia uusia asiakkaita luoksesi. Tällä tuoreella alustalla tehty mainonta on vieläpä kovin edullista, verraten esimerkiksi Facebookin mainontaan.

TikTokia ei ole välttämätöntä ottaa käyttöön ainoastaan maksetun mainonnan kanavaksi. Orgaaninen näkyvyys voi olla myös erittäin kattavaa ja tehokasta, mikäli sisältö puhuttelee kohderyhmäänsä ajankohtaisillä ilmiöllään tai trendeillään. Sisällön reaktiot ja vuorovaikutus vaikuttavat sovelluksen algoritmien toiminaan ja mahdollistaa taas lisää hyviä tuloksia.


Kanavassa kanavan tapaan

Facebook ja Instagram erottuvat viihteelliseksi mielletystä TikTokista sisältönsä lisäksi kohderyhmiltään sekä käyttötarkoitukseltaan. Facebookin seinä täyttyy tapahtumakutsuista ja informaatiivisista uutisartikkeleista, kun Instagram puolestaan on pullollaan hiottua markkinoivaa sisältöä ja viimeisen päälle harkittua kuvamateriaalia suoraan kuin sisustuslehdestä. 

TikTok on nopeiden sisältöjen alusta, jonka tarkoitus on herättää kiinnostusta ja koukuttaa yleisöä. Toimivassa sisällössä korostuu ennen kaikkea yhteisön vuorovaikutus sekä autenttisuus. Alustalla ei siis menesty välttämättä sama sisältö kuin Instagramin tai Youtuben puolella. 

Videot ovat pääasiassa 15 sekunnin kestoisia, mutta myös pidemmät minuutin mittaiset videot ovat mahdollisia. Sovelluksessa vaihtuvat nopeallakin aikavälillä erilaiset trendit ja ilmiöt, ja ne leviävät omalta alustaltaan myös muihin some-kanaviin. Koska sisällöt risteilevät sovelluksesta toiseen, perehtyminen ja sovelluksen perusymmärrys ovat viimeistään nyt erittäin ajankohtaista.

 

Mihin kaikkeen TikTokia voi hyödyntää?

Yrityksen aktiivinen TikTok-käyttäjätili osoittaa, että yritys on ajassa kiinni ja edelläkävijähenkinen. Se viestii halusta kehittyä ja palvelemaan kohderyhmäänsä nykyaikaisin työkaluin. Lisäksi se on oiva tapa vahvistaa halutulla sävyllä omaa brändimielikuvaa ja luoda haluttua työnantajamielikuvaa. TikTok-tili voi olla samaan aikaan asiallinen, informatiivinen, viihdyttävä ja vaikkapa ajankohtaisiin asioihin kantaa ottava. 

TikTok voi toimia myös loistavana rekrytointikanavana, mikäli tarkoituksena on kohdentaa sisältöä erityisesti alle 30 vuotiaille. Tähän pätee tuikitavallinen markkinoinnin kultainen sääntö: näy siellä, missä kohderyhmäsi on.

Jos yrityksesi kuitenkin kokee, että TikTok ei ole se paras kanava oman sisällön luomiseen, voi kanavaa silti hyödyntää markkinoinnissa. Esimerkiksi suosiotaan kasvattava vaikuttajamarkkinointi ottaa isompaa jalansijaa TikTokissa. Tämän keinon käyttö ei edellytä yritykseltä omaa TikTok-tiliä.

Parhaimmillaan vaikuttajayhteistyö on osa isompaa kokonaisuutta, jolla pystytään vahvistamaan monikanavaisempaa markkinointia. Toisin sanoen riittää, että sinulla on oma brändi ja mainostettava tuote tai palvelu, jonka annat tietyin raamein vaikuttajalle markkinoitavaksi hänen omalla TikTok-kanavallaan. Vaikuttaja saa siis melko vapaat kädet toteuttaa omalla tavallaan sisältöä, kuitenkin ennakkoon sopimanne ehdot täyttäen. Näin sisällöstä ei tule liian mainosmaista ja se usein vetoaa tehokkaasti kohdeyleisöön, herättää uteliaisuutta ja ostohalua.

Katso esimerkki, kuinka asiakkaamme Leipomo Rosten hyödynsi vaikuttajamarkkinointia Runebergin torttujen kanssa!

 

Ota ilo irti – kokeile ja koukutu!

Näinä vaikeina maailman aikoina voimme todeta, että mikä tahansa elämään iloa tuova tai hyvää mieltä kantava sisältö tai kanava ei ole väärä tapa tulla nähdyksi ja kuulluksi. Haastankin sinut perustamaan oman TikTok-tilin yrityksesi käyttöön tai ainakin harkitsemaan sitä kaiken sen  tuoman mahdollisen inspiraation nimissä! Jos ei muuta, niin takaan sinun pysyvän työpaikan kahvipöytäkeskusteluissa paremmin kärryillä, kun tiedät mikä on TikTokissa nyt se kuumin trendi tai ilmiö. 

 

Ota seurantaan Mainostoimisto 4D:n oma TikTok-tili! Sen tarkoituksena on välittää työpäiviemme sisältöä, kertoa työskentelytavoistamme ja markkinoinnin sekä mainonnan ihmeellisistä tekijöistä, meistä neljädeeläisistä.

 

“Everybody make some TikTok!”

Mirjami Aaltonen
AD-assistentti & Some-suunnittelija

 

 

Kiinnostaako TikTok? Asiakkuuspäällikkömme Tiia kertoo mielellään lisää, miten saada aikaan tuloksia somessa. Ota yhteyttä!

 

Tiia Nevalainen
Asiakkuuspäällikkö

Uudet asiakkaat ja projektit

040 743 8857
tiia@4dgroup.fi

Mainostoimisto 4D on erikoistunut brändeihin, some- ja digimainontaan sekä sisällöntuotantoon. Teemme viihdyttävää ja tunteisiin vetoavaa markkinointia ja brändejä sopivasti venyvällä palveluasenteella.