Kun haluat liikuttaa massoja – 4D on pillipiiparisi
Otsikossa mainittu pillipiipari pelasti kaupungin rottaepidemialta soittamalla huiluaan ja johdattamalla rotat mereen. Kaupungin pelastanut pillipiipari äityi vanhassa kansantarussa ikäväksi, kun kaupunkilaiset kieltäytyivät maksamasta saamastaan pelastuksesta. Kostona pillipiipari johdatti musiikillaan kaikki kaupungin lapset vuoren sisään, eikä heitä sen koommin nähty.
Meillä 4D:llä ei toteuteta mitään yhtä pahantahtoista, mutta jotain samaa meissä tuon tarinan pillipiiparin kanssa on. Nimittäin massojen liikuttelu ja suurella menestyksellä.
Onko mikään niin vaikuttavaa kuin vellova ihmismeri festarikeikalla? Tanner tömisee jalkojen alla ja lempiartisti huudattaa juhlivaa yleisöä – pelkkä ajatus saa mielen karkaamaan kesälaitumille ja tuleviin keikkoihin.
Mutta miltä se kokemus tuntuu, jos sitä väkeä ei olekaan saatu liikkeelle? Kesä 2022 osoitti, että tilausta suurille yleisötapahtumille on jälleen koronan jälkeen. Suuret festarit pärjäsivät hyvin, mutta moni pieni ja keskisuuri tapahtuma kärsi yleisökadosta.
Massat liikkuvat, kun viesti osuu napakymppiin
Miten ne ihmiset sinne tapahtumiin sitten tiensä löytävät? Eivät ainakaan scifi-teoksista ja hyönteisparvista tutun parviälyn keinoin. Toki hyvästä tapahtumasta kulkee suusta suuhun viestiä, mutta kyllä tapahtuman menestyksen taustalla on aina onnistunut tai epäonnistunut markkinointi.
4D osuu tavoitteissa napakymppiin, kuin Wilhelm Tell konsanaan. Ja kyllä, hänkin on tunnetun kansantarun hahmo. Hän asetti omenan oman poikansa pään päälle voudin käskystä ja ampui nuolen omenan läpi. Ikävää, vastuutonta ja vaarallista ja sen vuoksi Tell ampui lopulta voudin kostoksi. Emme me Tellinkään esimerkkiä ihan sanatarkasti seuraa, mutta napakymppiin osuminen on kyllä tuttua.
Me toteutimme Ruisrockille, Suomen vanhimmalle ja tunnetuimmalle festivaalille, ilmeen käyttösuuntaa vuodelle 2022 sekä artistijulkaisuja tukevan digikampanjan. Niiden avulla varmistettiin, että esiintyjät ja tapahtuma eivät jääneet keneltäkään huomaamatta. Tapahtuman tunnettuuden ja onnistuneen kampanjan avulla Ruisrock olikin yksi kesän menestyneimmistä festivaaleista. Tapahtuma oli loppuunmyyty kaikkina kolmena päivänä, keräten yli satatuhatpäisen yleisön Ruissalon kansanpuistoon.
Samoin Lohjalla järjestettävien Rantajamien ilme sekä digikampanja syntyi 4D:n ammattilaisten työpöydällä ja ihan samoin tuloksin kuin Ruisrockissa. Loppuunmyyty ja vaikuttava elämys jokaiselle osallistuneelle.
Pitkäkestoinen vaikutus on haaste
Muutaman päivän kestävien elämystapahtumien markkinoinnissa on omat pelisääntönsä, joilla ihmiset saadaan liikkeelle, kuten voimakas huomioarvo, artistien houkuttelevuus ja elämyksen korostaminen. Mutta miten ne ihmiset saadaan pysymään jatkuvassa liikkeessä ja palamaan haluttuun paikkaan kerta toisensa jälkeen?
Saimme kunnian aloittaa 30 vuotta täyttäneen Kauppakeskus Plazan markkinointikumppanina syksyllä 2022. Plaza on Salon sydämessä sijaitseva kauppakeskus, jonka merkitys alueellisesti on ollut valtava jo kolmen vuosikymmenen ajan.
Plazalle oli suunniteltu uusi ilme jo aiemmin, mutta toimme mukaan piristysruisketta, jolla uutta ilmettä hyödynnettiin sekä siihen miten Plaza kertoi omaa tarinaansa. Uudella ilmeellä ja elämyksellisyyttä korostavalla tarinalla sekä tehostetulla digimainonnalla Plazan kävijämäärät on saatu pysyvään nousuun. Plazan syksyllä järjestetyssä alennuskampanjassa tehtiin kaikkien aikojen kävijäennätys – massat ovat siis huomanneet kauppakeskuksen uuden ilmeen ja elämänilon.
Näin Plaza onnistui>> Kauppakeskus Plaza
Miksi vertaan kauppakeskusta festareihin? Koska samat perusarvot ajavat meitä ihmisiä tiettyjen tarpeiden äärelle. Kauppakeskus, siinä missä festaritkin, tarjoavat elämyksiä ja ilon aiheita arjen keskellä.
Eli jos haluat saada massoihin vipinää, ole yhteydessä. Me puhallamme pilliin, käynnistämme prosessin ja laitamme massat liikkeelle.
Lauri Lönn
Copywriter