Urheilu, markkinointi ja yritykset – voittava yhdistelmä?
Sulje

Tilaa uutiskirje

Kenttä on validointitarkoituksiin ja tulee jättää koskemattomaksi.

Urheilu, markkinointi ja yritykset – voittava yhdistelmä?

Olen koripallomies. Lajin parissa olen toiminut jo yli 40 vuotta. Joskus 80-luvulla Kotkan Karhuvuoressa, seuratessani KTP:n menestyksekästä kamppailua aikalaisiaan vastaan, en olisi voinut kuvitella, että Suomessa pelattaisiin joskus EM-koripalloa maan isoimmassa, loppuunmyydyssä areenassa ja maajoukkue etenisi pudotuspeleihin. Saati sitten, että meillä olisi yksi maailman parhaista pelaajista tai että monelle tavoitteelliselle urheilijalle koripalloilija olisi ensimmäinen realistinen ammatti.

Koripallo on Suomessa juuri nyt ilmiö ja erinomainen markkinointikanava. Siksi me 4D:ssä olemme valinneet sen yhdeksi markkinointikanavistamme. Teemme yhteistyötä Varsinais-Suomen suurimman junioriseuran, Ura Basketin, sekä Korisliigassa viime kaudella kolmanneksi sijoittuneen Salon Vilppaan kanssa.

Pitkän ja menestyvän liiton salaisuus

Urheilu ja yritysmaailma ovat olleet pitkään tiivis pariskunta. Urheilu on tunnetusti tehokas väline, jolla yritykset voivat paitsi kasvattaa bränditietoisuuttaan, myös rakentaa vahvaa positiivista mielikuvaa. Urheilu on kuitenkin paljon enemmän kuin pelkkä logo pelipaidan rinnassa tai mainos kentän laitamainoksessa. Sitä pitää osata käyttää.

Urheilu herättää ihmisissä valtavan määrän tunteita – intohimoa, iloa, pettymystä ja jännitystä. Tämän ansiosta urheilu on tehokas tapa puhutella kuluttajia syvemmällä tunnetasolla. Kun yritys linkitetään urheilun kautta positiivisiin kokemuksiin, se voi luoda pitkäaikaisen ja kestävän suhteen asiakkaisiin. Urheilu toimii siltojen rakentajana, joka yhdistää yrityksen asiakkaisiin, faneihin ja yhteisöihin.

Ottelutapahtumat ovat erinomainen paikka kohdata ihmisiä. Esimerkiksi urheiluseuran kumppaniyritys voi tavata muiden yritysten samanhenkisiä edustajia ja saada sitä kautta uutta kauppaa.

Ilmiön luominen

Urheilu on myös globaali ilmiö. Esimerkiksi jalkapallo, koripallo ja moottoriurheilu tavoittavat miljardeja katsojia ympäri maailmaa. Tämä tarjoaa yrityksille ainutlaatuisen mahdollisuuden laajentaa brändinsä tunnettuutta kansainvälisesti. Oikein toteutettu urheilumarkkinointi voi muuttaa paikallisen yrityksen globaaliksi toimijaksi.

Esimerkkinä Suomessa Susijengin uskomaton menestys, joka on korostanut suuren fanijoukon voimaa. Tulevat koripallon EM-kotikisat Tampereella osoittavat, kuinka kansallinen intohimo voi luoda valtavan markkinointialustan. Tämä fanikunta, jota kutsutaan ”Susijengi-ilmiöksi”, on paljon enemmän kuin pelkkiä katsojia – se on aktiivinen ja sitoutunut yhteisö, joka jakaa arvoja ja tunteita joukkueen kanssa.

Ilmiötä on yritetty jalkauttaa eri paikkakuntien seuroihin vaihtelevalla menestyksellä. Olennaista on osaavat tekijät, pitkäjänteisyys, paikallisuus ja aitous. Myös Koripalloliiton panostusten parempi alueellinen kohdentaminen auttaisi asiaa.

Urheilumarkkinoinnin muotoja

Urheilumarkkinointi ei ole vain sponsoreiden logoja. Yritykset ovat alkaneet kehittää yhä luovempia tapoja hyödyntää urheilua osana markkinointistrategiaa. Yhteistyö urheilijoiden tai joukkueiden kanssa voi ulottua pelkkää näkyvyyttä pidemmälle, esimerkiksi järjestämällä yhteisiä tapahtumia tai hyödyntämällä urheilijoita brändilähettiläinä.

Lisäksi data-analytiikka ja digitaalinen markkinointi ovat tuoneet uusia ulottuvuuksia urheilumarkkinointiin. Yritykset voivat nyt tavoittaa kohderyhmänsä tarkemmin kuin koskaan, esimerkiksi sosiaalisen median kautta. Seuraamalla reaaliaikaisia tuloksia ja fanien käyttäytymistä on myös mahdollista optimoida markkinointikampanjoita.

Tapahtumien ja urheilijoiden markkinoinnissa videoiden rooli on kasvanut valtavasti. Esimerkiksi koripallossa lyhyet, näyttävät highlight-videot, hauskat haastattelupätkät ja ottelutunnelmaa kuvaavat klipit leviävät nopeasti somessa, kuten Instagramissa ja TikTokissa. Tämä luo ”buzzia” ja nostattaa tunnelmaa jo ennen itse tapahtumaa. Hyödyntämällä somekanavia tehokkaasti organisaatiot ja yritykset voivat tavoittaa uusia, nuorempia yleisöjä ja pitää heidät sitoutuneina jatkuvasti. Jännitys, näyttävyys ja persoonat myyvät.

Eettinen näkökulma ja vastuu

Vaikka urheilumarkkinointi tarjoaa valtavasti mahdollisuuksia, siihen liittyy myös vastuuta. Yritysten on tärkeää miettiä tarkoin, ketä tai mitä he sponsoroivat. Esimerkiksi lasten ja nuorten urheilun tukeminen on monille yrityksille tapa osoittaa yhteiskuntavastuuta. Sponsoreiden ja urheilijoiden arvomaailmojen on myös tärkeää olla linjassa.

Urheilumaailma on muuttunut yhä kaupallisemmaksi, minkä vuoksi sen markkinointipotentiaali on valtava. On tärkeää, että yritykset suhtautuvat urheilumarkkinointiin strategisesti ja vastuullisesti. Tällöin se voi olla voittava yhdistelmä, joka hyödyttää kaikkia osapuolia – yritystä, urheilijaa ja faneja.

Mitenkäs ne tulokset?

No miten niitä tuloksia sitten saa aikaan:

  • Verkostoidu kumppaniseuran tapahtumissa aktiivisesti
  • Hyödynnä urheilijoiden ja seuran omat somekanavat yhteistyössäsi
  • Hae yhtäläisyyksiä oman brändisi ja seuran viestinnän välillä
  • Hanki positiivinen ja esiintymiskykyinen kummiurheilija, jota voit hyödyntää yrityksen omissa tapahtumissa ja viestinnässä
  • Tue myös junioritoimintaa. Sillä on hyvä kaiku arvopohjaisesti ja voit auttaa monia nuoria hyvän harrastuksen pariin
  • Mieti oikeasti millä keinoilla ja millaisilta tahoilta on mahdollista saada kauppaa. Tämä pitää tehdä jo ennen sopimuksen solmimista
  • Erittäin aktiivinen pärjää aina

Autan mielelläni voittavan yhdistelmän löytämisessä!

Kaipaatko tuloksia?
Ota yhteyttä!

Mikko Granström