Taiteen talo – Rajapinta-podcast
Mitä syntyy, kun taide, viihde ja bisnes istutetaan samaan pöytään? Taiteen talon Rajapinta-podcastin tuotanto oli meille tilaisuus sukeltaa syvälle sinne, missä taiteellisuus kohtaa kaupallisuuden, ja jossa vastakkainasettelun sijaan etsitään yhteisiä nimittäjiä. Sarjan juontajana toimii Kalle Lamberg, jonka kanssa vaihtuvat vieraat pureutuvat aiheisiin, jotka muovaavat luovan alan tulevaisuutta – aina baletin ja jalkapallon yhtäläisyyksistä musiikkifestivaalien ja klassisen musiikin törmäyspintoihin.
Ensimmäisessä jaksossa keskustelussa olivat mukana Turun musiikkijuhlien Eveliina Salminen ja Gramofonin Toni Nuotio, jotka avasivat yleisötapahtumien kenttää niin klassisen musiikin kuin suurten festivaalien näkökulmasta. He pohtivat, miten yleisöt rakentuvat, miten ohjelmistoja suunnitellaan, ja millä keinoilla taiteellinen kunnianhimo ja kaupallinen vetovoima saadaan puhaltamaan samaan suuntaan.
Tämän tuotannon ytimessä oli paitsi huolellinen sisältösuunnittelu, myös aito kiinnostus niihin ilmiöihin, jotka vaikuttavat kulttuurielämän sykkeeseen juuri nyt. Rajapinta-podcastista muodostui keskustelualusta, joka tuo esiin ristiriitoja, mutta myös mahdollisuuksia.
Saimme yhdessä luotua podcast-sarjan, joka ei ainoastaan informoi, vaan herättää ajatuksia ja haastaa kuulijan pohtimaan omaa suhdettaan kulttuuriin, tapahtumiin ja taiteen merkitykseen tässä ajassa.
Pinkspiration – Barbie-näyttely toi väriä Turun kesään
Kesällä 2025 Turun Taiteen talolla järjestettiin poikkeuksellinen ja näyttävä tapahtuma: Pinkspiration – Barbie-näyttely, jossa oli esillä maailmanlaajuisesti harvinainen ja ainutlaatuinen barbiekokoelma. Tapahtuman taustalla oli kokoelman omistava Upin Näyttelyt Oy sekä Taiteen talo, jotka päättivät yhteistyössä tuoda näyttelyn Turkuun.

Vastasimme näyttelyn markkinointikampanjan suunnittelusta ja toteutuksesta – suunnittelimme visuaalisen linjan, tuotimme kampanjasisällöt ja huolehdimme viestinnän kokonaisuudesta, aina verkkosivuista somekampanjoihin ja mediaratkaisuihin.
Kampanja keräsi laajaa huomiota ja sai aikaan ilmiön, joka näkyi ympäri Turkua koko kesän ajan. Mainonta keräsi digitaalisissa kanavissa yli 1,5 miljoonaa näyttökertaa ja näkyi kaupungin kaduilla näyttävissä mainosmateriaaleissa. Näkyvyys heijastui suoraan tapahtuman kävijämääriin – edes helteinen kesä ei vähentänyt kiinnostusta näyttelyä kohtaan.
Näyttely tarjosi kävijöille aikamatkan Barbie-nukkejen historiaan sekä muodin ja pop-kulttuurin ilmiöihin. Esillä oli harvinaisia keräilynukkeja, joista moni nähtiin Suomessa ensimmäistä kertaa. Näyttely oli kunnianosoitus ikonisten hahmojen kulttuuriselle merkitykselle.
