YouTube-mainonta – miten ja miksi?
YouTube on kiistatta internetin suurin videopalvelu. Palvelu on saavuttanut kiistattoman markkinajohtajuuden myös Suomessa, ja miljoonat suomalaiset katsovat palvelussa videoita ja samalla myös ennen niitä näkyviä mainoksia.
Videomainonta on yksi tämän hetken kuumimmista mainonnan ja markkinoinnin trendeistä. Mitä jos kertoisimme, että YouTube-mainonnalla voit saavuttaa yhdistetysti nettimainonnan ja televisiomainonnan parhaat puolet?
YouTube-mainosten toiminta
YouTube tarjoaa paljonkin erilaisia mainosvaihtoehtoja, mutta keskitymme tässä nimenomaan videomainontaan YouTubessa. YouTube-mainosten sydän on alle 60 sekunnin mittaiset mainosvideot, joita näytetään käyttäjän pyytämän videon edellä, aikana tai jälkeen. Perusasetuksin mainos on mahdollista ohittaa muutaman sekunnin jälkeen, mutta alle 15 sekunnin mainoksen voi asettaa myös pakkotoistumaan.
Mainosvideona voi käyttää tarkoitukseen tehtyä videota, olemassa olevaa TV-mainosta tai periaatteessa mitä vaan 12-60 sekunnin videomateriaalia.
Yhdeksän hyvää syytä YouTube-mainonnan aloittamiselle
- YouTube on Suomen kolmanneksi suurin kaupallinen TV-kanava. YouTube tavoittaa suuremman osan suomalaisista kuin useimmat muut kaupalliset TV-kanavat. Noin 2,2 miljoonaa suomalaista katsoo YouTube-videoita viikoittain ja yli miljoona vieläpä päivittäin.
- YouTube on netin videomainonnan jättiläinen. YouTube tavoittaa viikoittain noin 50% suomalaisista aikuisista. Suomalaisten kaupallisten tv-kanavien suoratoistopalvelut pääsevät parhaimmillaankin vain alle 20 prosenttiin.
- YouTube tavoittaa ihmisiä, jotka eivät katso televisiota. Noin joka viides suomalainen 18-39-vuotias käyttää YouTubea muttei katso laisinkaan kaupallista televisiota.
- YouTube-mainonta on vähemmän ärsyttävää. Monen suomalaisen TV-kanavan ohjelmistoa voi tätä nykyä katsoa suoratoistopalveluista. Mainonta näissä on usein kuin ärsyttävämpi versio normaaleista TV-mainoksista. YouTube-mainonta on toteutettu järkevämmin, eikä esimerkiksi kaada selainta tai peitä yllättäen puolta kuvaa. Näin asiakaskin on vastaanottavaisempi mainoksellesi.
- Näyt niille joille haluat. Nettimainonnan kulmakivenä on kohdistaminen, jolla saadaan paljon ”roiskimista” kustannustehokkaampia tuloksia. YouTube tarjoaa Googlen display-mainonnan osana laajan paletin kohdistusvaihtoehtoja, joten mainoksensa saa näkyville haluamalleen yleisölle.
- YouTube-mainonta ei vaadi paksua lompakkoa. TV-mainonta vaatii lähes poikkeuksetta ainakin toista tuhatta euroa mediabudjettia ja tuotantoonkin palaa rahaa. YouTube-mainontaa pääsee harrastamaan halutessaan vaikka muutamalla kympillä ja fiksulla itse kuvatulla videopätkällä – ja rahaa voi satsata liukuvasti tulosten mukaan.
- Maksat vain oikeista näytöistä. Mainospaikka maksaa vain kun joku oikeasti katsoo mainoksesi – toisin kuin televisiossa.
- TV:tä katsotaan usein älypuhelin tai tabletti kourassa. TV-mainoksia katsovat yhä harvemmat. Etenkin nuoret käyttävät usein mainoskatkot älypuhelinta, jos edes katsovat TV-ohjelmia. ”Ajankohtainen” kohdistettu mainos ennen haluttua videosisältöä puolestaan tulee useimmiten katsottua.
- Videomainonta on huomiota herättävää. Kuten televisiomainokset, YouTube-mainonnasta saa videon avulla näyttävää. Videomainonta on nopeasti kasvavaa ja ERITTÄIN tehokasta perinteisiin nettimainostyyppeihin verrattuna.
Jos olet tehnyt aiemmin TV-mainontaa tai muuta videomainontaa, kannattaa videomainonnan arsenaalia ehdottomasti laajentaa YouTubeen! Ellet puolestaan ole vielä kokeillut videota markkinointikeinona, videomainonta YouTubessa on helppo ja huomattavasti TV:tä kustannustehokkaampi tapa päästä alkuun!