Tekoäly - Blogi - Mainostoimisto 4D
Sulje

Tilaa uutiskirje

Kenttä on validointitarkoituksiin ja tulee jättää koskemattomaksi.

Tekoäly tuo markkinointiin tehokkuutta

Tekoäly ja nykyiset kielimallit ovat mullistamassa tapaamme kommunikoida ja vuorovaikuttaa digitaalisessa maailmassa. Nämä mallit kykenevät tuottamaan ihmismäistä tekstiä, kääntämään kieliä, tuottamaan erilaisia luovia sisältöjä ja vastaamaan kysymyksiin informatiivisella tavalla.

Markkinointikampanjoiden kontekstissa tekoälykielimalleilla on valtava potentiaali tuoda luovuutta ja interaktiivisuutta käyttäjäkokemukseen. Esimerkiksi kampanjasivut ovat olennainen osa digitaalista markkinointia ja niiden tarkoituksena on usein houkutella kävijöitä toimimaan tietyllä tavalla — olipa kyseessä sitten tuotteen ostaminen, tapahtumaan ilmoittautuminen tai tietoisuuden lisääminen jostakin aiheesta. Interaktiivisuus lisää käyttäjän sivustolla viettämää aikaa ja parantaa konversiosuhdetta.

Siinä missä olet ehkä kokeillut tekoälyä omalla selaimellasi, luovaan markkinointiratkaisuun kampanjasivuille tekoäly kytketään yleisimmin kielimalleja hyödyntävien rajapintojen (API) kautta. Niiden nopea kehitys viime vuosina on mahdollistanut uudenlaisia tapoja tehostaa ja personoida tekoälyllä vahvistettuja kampanjoita.

Nämä rajapinnat tarjoavat ohjelmistokehittäjille eli koodareille työkaluja, joiden avulla sivustolla kävijä voi kommunikoida tekoälymallien kanssa ja hyödyntää niiden ominaisuuksia. Olennaista tässä on niin sanotut input (eli niin sanottu prompti) ja output (tuotos tai vastaus).

Tekoälylle voidaan syöttää tekstiä, kuvaa (se osaa tunnistaa kuvia), piirroksia, tiedostoja, ääntä tai vaikka informaatiota toisesta järjestelmästä.

Tuotoksena tekoälyltä voidaan saada myös tekstiä, käännöksiä, kuvia, ääntä, koodia, videota, päätelmiä, analyysejä, tiivistelmiä, hakutuloksia tai vaikkapa asiakaspalveluvastauksia.

Tämän strategian ytimessä on API:en käyttö teknologiajättiläisten erilaisiin kielimalleihin. Niiden kehittäminen on vielä niin kallista, että siihen ovat pystyneet vain suurimmat, toistaiseksi pääsääntöisesti amerikkalaiset yhtiöt. Tunnetuimpia ovat OpenAI, Microsoft Azure, Google ja Amazon, mutta ei kannata jättää huomiotta Antropicin Claudea, Metan Llamaa tai vaikkapa Stable Diffusionia.

Mitä nämä sitten voivat kävijälle antaa tai auttaa? 

Tekoälyrajapinnat voivat rikastaa käyttäjäkokemusta tarjoamalla dynaamisia elementtejä, kuten chatbotteja, jotka käyttävät kielimalleja vastatakseen käyttäjien kysymyksiin reaaliajassa. Kampanjasivulle integroitu chatbot voi tarjota tietoa tuotteista, auttaa asiakkaita löytämään oikeat tuotteet heidän tarpeidensa mukaan ja tarjota henkilökohtaista apua ostosprosessin aikana.

Kuvittele liiketoiminta, joka perustuu ajanvarauksiin missä pitää selvittää ensin kuinka pitkä aika kannattaa varata kalenterista. Sellaisen voi jo toteuttaa tekoälyllisen chatbotin kanssa, jossa kävijä keskustelee botin kanssa luonnollisella kielellä ja joka pystyy varaamaan aikoja yrityksen kalenteriin, joka on integroitu rajapinnalla. Ja tietenkin chatbot palvelee 24/7 ilman, että puhelinlinjalle tai sähköpostivastaamiseen muodostuu jonoa. Tämä ei ainoastaan paranna asiakaskokemusta tai lisää konversiota, vaan myös vapauttaa yrityksen henkilöstön muihin tehtäviin.

Kuvittele joku tekninen laite, kuten vaikkapa urheiluauto showroomissa. Sillä ajetaan välillä testiajoa ja se on kerännyt dataa historiansa ajalta. Tekoälylle voidaan opettaa auton tekniset faktat ja sen keräämä data, jolloin kiinnostunut autonostaja voi kysyä mitä vaan teknistä luonnollisella kielellä tekoälysovelluksesta. Tekoäly voisi myös itse showroomissa tai verkkosivuilla kertoa analyysejä historiastaan automaattisesti. Myös IoT:n ja tekoälyn voi yhdistää luovalla tavalla.

Muistatteko vuosia sitten sen punaisen cola-merkin, joka painatti pullojen etiketteihin etunimiä logofontillaan? Moni kuvasi näitä “omia pullojaan” someen. Kampanjasivut voi esimerkiksi valjastaa tekoälyllisellä kuvanluontiominaisuudella, niin että brändi, tuote tai pakkaus voidaan luoda kuvaksi käyttäjän uniikilla sisällöllä tai tekstillä. Viraalisti somessa jaettavat kuvat leviävät helposti somessa ilman että mitään fyysistä aktiviteettia tarvitsee tehdä.

Kuvittele, että haluat markkinoida tuotetta, jonka käyttäjä haluaisi nähdä sijoitettuna omaan kuvaansa, oli se sitten kodissa, pihalla tai muussa ympäristössä. Sivustolla kävijä voisi ladata kuvan kampanjasivulle, ja tekoäly loisi kuvan mihin tuote on istutettu. Täysin interaktiivista sovitusta ilman tarvetta käyntiä missään tai kenenkään manuaalista työtä.

Kuvittele vaikka laaja sisustusverkkokauppa. Tekoälymalleja voidaan hyödyntää kampanjasivujen sisällön personointiin käyttäjän demografisten tietojen, kävijän antamien vastausten tai aiempien vuorovaikutusten perusteella. Kävijä voi toivoa tekoälyltä, mitä tuotteita tai tyylejä etsii. Tekoäly luo uniikin käyttäjäkokemuksen jokaiselle kävijälle erilaisine taustakuvineen, väreineen ja tuotteineen. Jokaisen kävijän käyttäjäkokemus voidaan räätälöidä tunnetilan mukaan, oli se sitten japanilainen feng sui tai skandinaavisen pelkistetty. Tämä voi johtaa parempaan konversioasteeseen ja käyttäjäkokemukseen.

Kuvittele bisnes, jossa ajankohtaiset ja nopeasti ideoitavat pelit keräisivät hyvin kävijöitä brändisi äärelle. Tekoälysovellusten luomaa koodia voi helposti hyödyntää pelien tai muiden vastaavien toiminnallisuuksien nopeaan luomiseen, jotka voivat viihdyttää käyttäjiä ja lisätä kampanjan sitoutumista.

Tulevaisuudessa voimme odottaa näkevämme entistä enemmän innovatiivisia tapoja, joilla tekoälyä hyödynnetään digitaalisen markkinoinnin saralla, mahdollistaen entistä tehokkaampia ja mukaansatempaavia kampanjoita.

Mikäli tekoälyn soveltaminen mainonnassa kiinnostaa, voit ottaa minuun yhteyttä!

Eero Mäkitalo

Hallituksen puheenjohtaja

Mainostoimisto 4D

eero@4dgroup.fi

Kaipaatko tuloksia?
Ota yhteyttä!

Eero Mäkitalo

Chairman of the board • founder & partner
Ota yhteyttä