Tapahtumien markkinointi Facebookissa – kuinka saada yleisö somesta katsomoon
Facebook on oikein käytettynä erittäin tehokas kanava tapahtumien markkinointiin. Tapahtuman tyypistä ja kävijämäärästä riippumatta panostaminen toimivaan Facebook-markkinointiin tuo tapahtumasi lähelle kohdeyleisöä ja auttaa löytämään uusia potentiaalisia kävijöitä.
Tuloksellinen tapahtumien markkinointi koostuu ainakin seuraavista elementeistä:
- Järjestäjäyrityksen tai -yhdistyksen Facebook-sivu
- Tapahtuman oma Facebookin “event page”
- Hashtagin luominen tapahtumalle
- Maksetun markkinoinnin aloitus
- Kohderyhmien jatkojalostus
- Kilpailut ja arvonnat
- Tapahtuman aikainen näkyvyys
Käsitellään näitä elementtejä ja oikeita toimintatapoja hieman tarkemmin.
Järjestäjän Facebook-sivu
Yritysten ja yhteisöjen Facebook-markkinoinnissa ensiaskeleena on tykkääjien kerääminen ja hyvin hoidetun Facebook-sivun ylläpitäminen. Vaikka yritysten julkaisut eivät enää näy ilmaiseksi kaikille sivusta tykänneille, etenkin suuremmilla tykkääjämäärillä tapahtuman saa silti näkyville sadoille tai tuhansille tykkääjille.
Järjestäjän sivun ylläpitoon ja markkinointiin kannattaakin kiinnittää erityisesti huomiota, jos tapahtumia järjestää säännöllisesti. Näin aiemmista tapahtumista kiinnostuneet saavat tiedon tulevista tapahtumista. Samalla tapahtuman maksettuun markkinointiin löytyy valmis kohderyhmä, järjestäjän olemassa olevat tykkääjät!
Tapahtuman oma sivu Facebookissa
Seuraava askel on luoda tapahtumalle oma sivu. Tapahtuman sivulle saa asetettua henkilö- tai yrityssivun tapaan kansikuvan.. Tehokas visuaalinen tapahtumasivu hyödyntää kansikuvaa.
Kansikuvaksi voi kasata esimerkiksi bannerin jossa on lyhyesti tapahtuman perusasiat kuten logo, nimi, päivämäärät ja tarvittaessa lippujen hinta. Kokeilla voi myös aiemmalta tapahtumalta olevaa erityisen hyvää kuvaa hieman käsiteltynä! Muista että tapahtuman kansikuvan koko (714 x 264) on eri kuin FB-sivun kansikuvalla.
Tapahtuman Facebook-sivu vaatii myös kuvaustekstin. Parhaiten toimii helppolukuinen ja kohtuullisen lyhyt teksti. Sopivan mittainen teksti on sellainen, josta käy ilmi nopealla selauksella tapahtuman kuvaus sekä lyhyesti tärkeät faktat kuten lippujen hinta ja paikalle saapuvat nimekkäät artistit tai puhujat. Tekstiä kannattaa työstää innostavalla ja mielenkiintoa herättävällä otteella. Liian tekstin sijaan kannattaa kuvaukseen lisätä linkki nettisivuille, josta kiinnostuneet saavat lisätietoa.
Hashtagin luominen tapahtumalle
Järjestäessään vähänkään isompaa tapahtumaa kannattaa tapahtumalle miettiä jo etukäteen hashtag, jonka avulla yleisö voi osallistua tapahtumaan. Hashtagin tulisi olla uniikki. Hashtag mallia #eventX20xx on usein toimiva vaihtoehto, mutta etukäteen täytyy kuitenkin tarkistaa ettei sitä käytetä muussa yhteydessä. Esimerkiksi #tahdon2013 olisi ollut vaikka häämessuille muuten hyvä hashtag, mutta käytössä toisessa yhteydessä.
Pitkä tapahtuman nimi myös kannattaa lyhentää. Esimerkiksi #mustanmerenjuhannusjuhla2015 ei ole erityisen helppokäyttöinen etenkään Twitterissä ja osallistujille on helppo tiedottaa että #mmjj2015 tai #mustameri2015 toimii tapahtuman virallisena hashtagina.
Hashtagia voi hyödyntää esimerkiksi seuraavin keinoin:
- Hashtagin liittäminen kaikkeen markkinointisisältöön ja järjestäjän tapahtumanaikaisiin julkaisuihin somessa
- Instagram- tai Twitter-livefeedin heijastaminen yleisön nähtäville tapahtumapaikalla
- Kilpailut ja arvonnat, joissa parhaan kuvan julkaissut tai joku hashtagia käyttäneistä voittaa jotain tapahtumaan liittyvää, vaikka tavaraa tai VIP-liput pääartistin keikalle
- Yleisökysymysten vastaanottaminen mikrofonin sijaan Twitterissä
- Oma luova ideasi siihen, miten hyödyntää #hashtagia juuri sinun tapahtumallasi!
Eloisan hashtagin luomisesta irtoaa myös se hyöty, että hashtagia saatetaan etsiä pitkään tapahtuman jälkeenkin, etenkin seuraavan tapahtuman lähestyessä. Esimerkiksi yleisöjulkaisut viime vuoden festareilta voivat toimia tehokkaana markkinointina tämän vuotisille!
Maksetun markkinoinnin aloitus
Kun sivut ovat esittelykelpoiset, on aika siirtää katseet maksettuun markkinointiin. Koska sivujen julkaisut eivät näy kaikille, ensimmäisenä kohderyhmänä kannattaa käyttää mahdollista olemassa olevaa tykkääjäpohjaa. Jos tapahtumalla on myös internetsivut, kannattaa sivut asettaa hyödyntämään Facebookin remarketing-koodeja ja siten aktivoimaan ne potentiaaliset kävijät, joille tapahtumasi on jo tuttu verkkosivujen kautta!
Facebook mahdollistaa myös tapahtumasivun suoran markkinoinnin. Tapahtuman Facebook-mainoksesta on helppo ilmoittaa tulostaan suoraan, ja ilmoittautumalla osallistujaksi saa myös tapahtumasivulle jaetun sisällön uutisvirtaansa.
Kohderyhmän valinta riippuu paljolti tapahtuman tyypistä. Käytännössä kaikkien fyysisten tapahtumien kohdalla hyvä alkupiste on kuitenkin alueellisesti kohdennettu markkinointi. Tapahtuman koosta riippuen aluetta voi säädellä parinkymmenen kilometrin säteestä aina valtakunnalliseen näkyvyyteen saakka!
Kohderyhmien jatkojalostus
Kun tapahtuman markkinointi järjestäjästä tykänneille sekä niille, jotka ovat lähellä tapahtumapaikkaa on kunnossa, on syytä lähteä miettimään muita potentiaalisia kohderyhmiä. Ideoita muihin kohderyhmiin ovat muun muassa seuraavan tyyppiset ryhmät.
- Aiheeseen liittyvistä sivuista tykänneet. Festareita kannattaa markkinoida paikalla esiintyvistä artisteista tykänneille. Venemessuja taas veneilyyn tai venemerkkeihin liittyvien sivujen tykkääjille.
- Aiheen ympärillä työskentelevät. Jos järjestät vaikkapa mediakonferenssia, voi markkinointia kohdistaa vaikkapa mainostoimistossa tai startupeissa työskenteleville.
- Aiheeseen epäsuorasti liittyvistä asioista tykänneet. Jos tapahtumallasi on artisteja tai puhujia, samantyyppisistä esiintyjistä tykänneet ovat hyvä kohderyhmä. Venemessuja puolestaan voisi markkinoida vaikkapa kalastuksen harrastajille.
Koska tapahtumien kohderyhmä on hyvin yksilöllinen asia, ei yksittäisessä blogissa voi antaa yksinkertaista kultaista sääntöä siihen, minkä tyyppiselle yleisölle markkinoida. Kuten kaikessa tuloksellisessa digimarkkinoinnissa, kulmakivenä on aloittaa kokeilemalla montaa eri lähestymistapaa ja panostaa markkinointibudjettia datan perusteella niihin ryhmiin ja alueisiin, jotka tuottavat kustannustehokkaasti tuloksia!
Kilpailujen ja arvontojen järjestäminen
Tapahtuman Facebook-sivulle luodaan automaattisesti seinä, jolla sekä yleisö että järjestäjä voivat jakaa tekstiä, kuvia ja muuta sisältöä. Järjestäjän näkökulmasta tätä voi hyödyntää tiedottamisen lisäksi arvontojen ja kilpailujen järjestämiseen. Kilpailuja järjestäessään on pidettävä mielessä Facebookin kampanjasäännöt.
Vastapalveluksena voi tarjota esimerkiksi osallistumista arvontaan, jonka pääpalkintona ovat liput, VIP-passi, t-paita tai jokin muu tapahtumaan liittyvä palkinto. Kilpailut ja arvonnat toimivat ehkäpä parhaiten maksullisten viihdetapahtumien markkinoinnissa, mutta niitä voi toki kokeilla muunkin tyyppisissä tapahtumissa. Jos mahdollista, arpomalla vaikkapa muutamalle osallistujalle lounaan pääpuhujan kanssa voi saada konferenssille hyvin some-näkyvyyttä.
Tapahtuman aikainen näkyvyys
Kun ennen tapahtumaa kerätty Facebook-näkyvyys on muuttunut fyysiseksi yleisöksi, on yleinen virhe unohtaa some tapahtuman ajaksi. Onnistunut tapahtuma tuottaa kuitenkin paljon materiaalia, jota kannattaa ehdottomasti hyödyntää tulevaisuutta silmällä pitäen.
Tapahtuman aikana tai heti sen jälkeen kuvia kannattaa jakaa tapahtuman omalla hashtagilla varustettuna järjestäjän Facebook-sivulle tapahtuman oman Facebook-sivun lisäksi. Etenkin, jos tapahtuma tulee toistumaan, saattaa tällä tavoittaa tykkääjän jota harmittaa kuvissa näkyvän hyvän meiningin väliin jättäminen. FOMO (fear of missing out)-vaikutusta kannattaakin pyrkiä luomaan!
Kuvamateriaalia kannattaa tietysti myös muuten säilyttää tulevaa markkinointia varten, sillä tämänvuotinen kuva- ja videomateriaali toimii erittäin hyvin tulevien tapahtumien markkinoinnissa!
Näillä vinkeillä pääset toivottavasti hyvään alkuun juuri sinun tapahtumasi markkinoinnissa! Koska erilaisia tapahtumia ja kohdeyleisöä on loputtoman paljon, tapahtuman onnistunut ja tuloksellinen markkinointi Facebookissa vaatii hieman suunnittelua ja harjoittelua. Kannattaa myös muistaa, että hyväkin suunnitelma vaatii taakseen analyysia ja aktiivista kehitystyötä!