Sosiaalisen median läsnäolo kannattaa
Sosiaalinen media on todella tehokas keino markkinoida melkein mitä vaan. Jostain syystä kuulee kuitenkin kysyttävän, että ”mikäs ihme siinä SoMessa on ideana, mehän tehdään ja myydään näitä x-tuotteita eikä päivitellä työaikana mitään Facebookkeja?”
Tähän törmää usein varsinkin vanhempien yritysten ja niiden johdon keskuudessa. Startupia perustava tuntuu pääsääntöisesti tietävän, että sosiaalisen median näkyvyyden väliin jättämällä ampuu yritystään jalkaan. Miksi näin sitten on? Lyhyt vastaus on, että sosiaalinen media omaa neljä piirrettä, jotka tekevät siitä sekä uniikin että todella tehokkaan markkinointikanavan.
Sosiaalinen media henkilöyttää yrityksen
Yrityksestä on helppo tehdä sosiaalisessa mediassa ”brändin” sijaan ”persoona.” Brändiin suhtaudutaan jossain määrin varauksella, onhan se kaupallinen konsepti. Harva (täysijärkinen) ihminen kuvailisi yritystä termeillä kuten ”hyvä jätkä” tai ”mukava tyyppi”, vaikka brändin rakentamiseen olisi käytetty miljoonia euroja markkinointirahaa. Vähänkään pienemmällä yrityksellä tuskin edes on tunnettua brändiä.
Sosiaalinen media puolestaan tarjoaa yritykselle ja sen työntekijöille mahdollisuuden olla ”mukava tyyppi.” Kun on tulee aika ostaa, mieluitenhan sitä ”mukavalta tyypiltä” ostetaan. Samaan perustuu se, että mieluummin ostaa tutulta kaverilta kuin sliipatulta myyntitykiltä. Sosiaalisen median ansiosta Peran Putkipaja Oy voikin olla ”Putkipajan” sijaan yhtä kuin ”Pera” – ja jos Pera on ”hyvä jätkä” niin putketkin käyvät paremmin kaupaksi.
Sosiaalinen media tekee sitoutumisen yritykseen helpoksi
Koko sosiaalisen median ajatus on mahdollistaa dialogin käyminen yhteisöissä. Käytännössä kaikkiin some-alustoihin on myös keksitty mahdollisuus kertoa, että ”tämä on hyvä juttu” klikkaamalla peukkua, sydäntä tai seuraa-nappia. Tämä on ensimmäinen askel siihen, että asiakas tai tuleva sellainen sitoutuu yritykseen. Joka kerta kun yrityksen kanssa keskustelee tai sen toimia kommentoi sitoutuu vielä enemmän.
Sosiaalinen media tekee kommentoinnin, keskustelun ja sanan levittämisen helpoksi. Sinun tehtäväsi on luoda yrityksesi ympärille sellainen yhteisö, jossa julkaistaan pääosin myyntipuheiden sijaan kommentoinnin ja keskustelemisen arvoista oikeaa sisältöä. Vielä parempi, jos tätä sisältöä tuottavat yrityksesi ohella myös sitoutuneet asiakkaat. Sen vähemmistöjulkaisun eli myyntipuheen sitoutuneelle voi helposti naamioida jopa kiitokseksi osallistumisesta, kun siihen liittää jonkinlaista etua, ja psykologinen kaupallisuuden ja myymisen vastaisuus katoaa muutenkin.
”Laumavaikutus” eli sosiaalinen todiste
Aktiivista yrityksen sosiaalista mediaa kuvaa se, että iso osa sivujen sisällöstä on palautetta ja muuta asiakaslähtöistä tuotteeseen/palveluun liittyvää sisältöä. Joka kerta kun joku tällaista sisältöä julkaisee, on itsestään selvä mutta helposti unohdettu asia, että julkaisija on ostanut kommentoimansa tuotteen.
Ihminen on laumaeläin. Sanonta ”mitä yksi edellä, sitä toinen perässä” on olemassa syystä – hienompi termi samalle asialle on sosiaalinen todiste. Vaikkei sitä todennäköisesti mieti enempää, tulee päätöksiä tehtyä useinkin sen perusteella, mitä muut tekevät. Jos muut ostavat, ostaa itsekin todennäköisemmin. Some tekee ostamisesta julkisempaa ja näin ollen kilkuttaa kassaa.
Sosiaalinen media on helppo tapa luoda auktoriteettia
Sosiaalisella medialla on useita omia valuuttojaan, muiden muassa tykkäykset, seuraamiset, jaot. Kuten eurosetelit tai dollarikolikot, ne ovat rahanarvoista tavaraa. Facebook-tykkäysten lukumäärä, Yelp-arvostelut ja lukuisat muut sosiaalisen median valuutat ovat helppo tapa arvioida yritystä ja sen toimintaa nopealla vilkaisulla. ”Rikas” yritys nähdään luotettavana, suosittuna tai jopa ”suositeltuna”. ”Köyhää” tai kokonaan näkymätöntä puolestaan saatetaan parjata ja väheksyä.
SoMe-valuutan kerääminen auttaa siis saamaan ihan sitä oikeaakin valuuttaa kassaan enemmän. Itseasiassa koko SoMe-toiminta on toimiva tapa lisätä kassavirtaa kaikkien mainitsemiemme neljän syyn takia. Jos vielä mietit, niin kokeile vaikka.