Responsiiviset nettisivut näkyvät paremmin - Mainostoimisto 4D
Sulje

Tilaa uutiskirje

Kenttä on validointitarkoituksiin ja tulee jättää koskemattomaksi.

Responsiiviset nettisivut näkyvät paremmin

Google päivitti huhtikuun lopulla hakualgoritmejaan niin, että sivun hakusijoitukseen Googlessa vaikuttaa muun ohella sen toimivuus mobiililaitteilla. Syynä tähän on mobiililaitteiden hurja yleistyminen ja halu näyttää hakijoille tuloksia, jotka voi avata päätelaitteesta riippumatta.

Jos omat nettisivusi ovat jumahtaneet pöytäkoneaikaan, viimeistään nyt kannattaa niiden muutos responsiivisiksi eli kaikilla päätelaitteilla toimiviksi!

Mikä responsiivinen nettisivu?

Responsiivisella nettisivulla tarkoitetaan nettisivua, joka tunnistaa kävijän käyttämän laitteen ja muuttuu automaattisesti käyttäjän päätelaitteelle sopivaksi – kännykällä ja tabletilla näkyvät siis eri versiot sivusta kuin tietokoneella. Samalla nettisivu voi tarjota mm. erilaiset ”call to action”-napit mobiilille, tabletille ja tietokoneelle, vaikkapa niin, että mobiilin nappi soittaa yritykseen kun muilla laitteilla päätyy yhteydenottolomakkeeseen.

Miksi suunnitella responsiiviset nettisivut?

Responsiivisen nettisivun suunnitteluun on ainakin neljä todella hyvää syytä:

  • Se on nykyisin kohtuullisen helppoa. Kirjoitimme aiemmassa blogissamme WordPressistä julkaisujärjestelmänä, ja esimerkiksi WordPressin päälle suunnitellut sivut ovat pääosin responsiivisia. Ylipäätään lähes kaikilla moderneilla julkaisujärjestelmillä on mahdollista luoda ”samalla vaivalla” kaikilla päätelaitteilla toimivat nettisivut.
  • Se helpottaa sivuston ylläpitoa. Jos omaat erillisen mobiililaitteille tarkoitetun sivun, yhteen responsiiviseen pakettiin siirtyminen helpottaa sivuston ylläpitoa verrattuna kahteen erilliseen sivuun.
  • Liikenne on mobiilissa. Google on vahvistanut, että mm. USA:ssa ja Japanissa tehdään jo enemmän Google-hakuja mobiililaitteilla kuin tavan tietokoneilla, ja määrä on kasvussa Suomessakin. Mobiilioptimoinnin laiminlyönti siis näkyy menetettyinä mahdollisuuksina saada kauppaa nettisivun kautta.
  • Google-näkyvyys. Googlessa näkyminen on periaatteessa yritykselle kuin yritykselle elinehto. Google on algoritmimuutoksellaan alkanut suosia mobiilisti toimivia nettisivuja rankasti hakutuloksissa. Jos siis haluat näkyä Googlessa, on sinun syytä optimoida nettisivusi sitä varten.

Miten sivunsa saa responsiivisiksi?

Responsiivisuuden toteuttamiseen on kaksi vaihtoehtoista tapaa:

  • Optimoidaan vanhaa. Vanhoista nettisivuista on periaatteessa mahdollista tehdä responsiiviset muokkaamalla niitä tarkoituksenmukaisesti. Tähän ei tietenkään ole valmista kaavaa, vaan sivun muokkaus responsiiviseksi on yksilöllinen projekti. Kovin vanhoja sivuja tuskin on järkevää lähteä muokkaamaan, uuden tekemällä pääsee helpommalla ja halvemmalla.
  • Tehdään uudet. Jos aloittaa nettisivunsa rakentamisen julkaisujärjestelmän päälle, kannattaa varmistaa, että valittu teema on responsiivinen. Periaatteessa sivun pitäisi toimia kaikilla laitteilla jo niin, mutta on tietysti suositeltavaa optimoida sitä vielä hieman käsin, jotta tarjoaa sekä mobiilille että pöytäkoneelle parhaan mahdollisen käyttökokemuksen.

Jos oman nykyisen sivustosi mobiilitoimivuus ja Google-näkyvyys huolestuttaa, Google tarjoaa ilmaisen työkalun mobiilitoimivuuden testaamiseen. Työkalu löytyy täältä.

Kaipaatko tuloksia?
Ota yhteyttä!

Mikko Granström

Tiia Nevalainen

Ota yhteyttä