Miten vastuullisuus näkyy digitaalisessa mediassa?
Sulje

Tilaa uutiskirje

Kenttä on validointitarkoituksiin ja tulee jättää koskemattomaksi.

Miten vastuullisuus näkyy digitaalisessa mediassa?

Olemme vastuullisia, sillä noudatamme lakia. Tämä lause oli erään yrityksen nettisivuilla, ja mietin sitä aina vastuullisuudesta puhuttaessa. Olisipa se niin yksinkertaista. Vain rikolliset ovat vastuuttomia ja me muut automaattisesti vastuullisuuden huipulla. Lait ja säädökset tulevat tässäkin asiassa perässä: on oltava itse hereillä, miten vastuullinen yritys toimii. Tämä on ainut tapa pysyä edelläkävijänä ja varmistaa, etteivät uudet lait tule yllättämään. Nyt on aika ottaa digipuolen vastuullisuus tarkkailuun.

Digitalisaatio on usein nähty ratkaisuna ympäristökuormitukseen, koska digitaaliset palvelut ovat poistaneet monta turhaa paperia ja lappusta maailmalta. Vaikka digitaalisuus tuottaakin paljon ekologisia vaihtoehtoja, on digitaalinen hiilijalanjälki lähes huomaamatta noussut valtavaksi.

Kohta maailman energiankulutuksesta jopa viidennes tulee digitaalisesta kulutuksesta. Lentoliikennekin jää kakkoseksi digitaalisten palveluiden hiilijalanjäljelle. Verkossa on tietysti oltava ja asiakkaita palveltava siellä, missä he ovat. Verkkosivustot ovat nykyaikana paisuneet suuriksi ja datamäärät sivustoilla ovat valtavia. Kulutamme videoita, kuvia ja grafiikkaa vuorokauden ympäri. Tämä luo paineita myös kestävään markkinoinnin suunnitteluun.

Vastuullisuus kattaa kolme eri kategoriaa: ympäristöön, yhteiskuntavastuuseen ja hallintotapaan liittyvät seikat. Kiteytettynä voidaan sanoa, että tee tulosta mahdollisimman vähin ympäristövaikutuksin, läpinäkyvästi ja kestävästi.

Nettisivut vedessä

Digitaalista hiilijalanjälkeä voi pienentää jo verkkosivustoa suunnitellessa. Ensimmäisenä pitää varmistaa, mistä palvelintilaa vuokrataan. Monet yritykset ovat heräämässä digitaalisen sisällön päästövaikutuksiin.

4D:n käyttämät palvelintilat hyödyntävät 100 % uusiutuvia energialähteitä, pääosin vesivoimaa. Omat sivumme olemme suunnitelleet niin, että ne ovat mahdollisimman kevyet, eivätkä sisällä ylimääräistä dataa, joka kuormittaisi verkkoa ja palvelintilaa. Kysymys ei siis ole isoista asioista vaan pienistä yksityiskohdista, jotka voidaan ottaa huomioon heti suunnitteluvaiheessa.

Vihreä koodaus kuulostaa muotisanonnalta, mutta se tarkoittaa aika yksinkertaisia asioita. Verkkosivustoilla säilytetään jatkossa vain tarpeellista dataa. Kuvakoot määritellään tarkasti, kuten myös muu visuaalisuus. Ei siis liian suuria ja raskaita kuvia tai tiedostoja, joiden lataaminen kestää ja sivustot jämähtävät. Mitä nopeammin ja kevyemmin sivusto latautuu, sitä tyytyväisempi on käyttäjä – sekä resursseja kuluu vähemmän. Suunnittelussa on huomioitava datayhteys, liikennöinti sekä palvelinkuormitus. Tässä osaava UX-suunnittelu on tarpeen. Sillä asiansa tunteva suunnittelija pystyy nämä helposti toteuttamaan.

Näyttäviä sivustoja tullaan jatkossakin tekemään, mutta ne on suunniteltava toimiviksi, tuloksellisiksi ja vastuullisiksi.

Digimarkkinointi tulilla

Oikealla kampanjasuunnittelulla pystytään varmistamaan paitsi kampanjan tuloksellisuus, myös vastuullisuus. Mediayhtiöissä ja digimarkkinoinnissa ollaan havahduttu vastuullisuuteen. Kysymys ei enää ole tosin vain omantunnon kolkutuksesta, vaan asiasta määrätään säännöksin. Esimerkiksi käyttämämme Adform, jossa voi joustavasti ostaa medioilta suoraa mainostilaa, tarjoaa mahdollisuuden ottaa huomioon hiilijalanjäljen pienentämisen.

Alma Media mahdollistaa digimarkkinoinnissa hiilijalanjäljen pienentämisen niin, että yritykset voivat itse hyvittää sen. Molemmat edellä mainituista esimerkeistä on yhteistyössä Scope3-yrityksen kanssa, jonka avoimen lähdekoodin päästömallilla voi mitata mainoksen tuottamisen kaikki päästöt.

Miksi on tärkeää toimia vastuullisesti?

Jos ajatellaan asiaa puhtaasti liiketoiminnan kannalta, niin vastuullisesti toimivat yritykset tekevät tuloksia. Näillä yrityksillä on riskienhallinta varmemmin hallussa ja lisäksi parempi yrityksen arvo, brändi ja maine. Vastuullisuus on hyvää bisnestä.

Kiinnitämme huomiota digitaalisen median markkinointia suunnitellessa kokonaisvaltaiseen vastuullisuuteen yhteistyössä kumppaniemme kanssa. Juuri nyt meillä on suunnitteilla useita vastuullisia digimarkkinoinnin kampanjoita – niistä lisää, kun ne valmistuvat. Pysykää siis kuulolla!

Emma Pakkanen – Luova johtaja

Tämä kirjoitus on osa Mainostoimisto 4D:n sarjaa Puhutaan vastuullisuudesta
Emma Pakkanen tutki mainostoimistojen vastuullisuutta Turun ammattikorkeakoulun YAMK-opintojen Master of Media -koulutuksessa ja on käynyt luennoimassa aiheesta. Vastuullisuus on ollut aina tärkeä osa Mainostoimisto 4D:n toimintaa.

 


 

Käyttämiemme palvelinsalien vastuullisuus:

https://upcloud.com/data-centres#fi-hel1
https://upcloud.com/data-centres#fi-hel2
https://upcloud.com/media/Telia_Data_Center_brochure.pdf

Lähteet:

https://www.sitra.fi/artikkelit/miten-tulevaisuuden-web-3-0-saadaan-pysymaan-maapallon-kantokyvyn-rajoissa
https://yle.fi/a/3-12448887
https://ek.fi/tavoitteemme/vastuullisuus/#:~:text=Vastuullisesti%20toimiva%20yritys%20on%20elinvoimainen,ratkaisuja%20yhteiskunnallisiin%20tarpeisiin%20ja%20ongelmiin.
https://site.adform.com/company/press-releases/adform-first-global-dsp-to-integrate-with-scope3-to-reduce-carbon-emissions-in-programmatic
https://www.almamedia.fi/blog/2023/05/25/alma-media-mahdollistaa-digitaalisen-mainonnan-hiilijalanjaljen-mittaamisen-ensimmaisena-mediatalona-suomessa
https://www.iab.fi/uutiset-blogi/markkinaluvut/vastuullisen-digimainonnan-maaritelma
https://scope3.com

Kaipaatko tuloksia?
Ota yhteyttä!

Emma Pakkanen

Creative Director • member of the board • partner
Ota yhteyttä