Mitä on Googlen display-mainonta?
Googlen hakukonemainonnasta on varmasti kuullut joka ikinen netissä vähänkään yritystään mainostanut. Google kuitenkin tarjoaa hakuverkoston ohella toisenkin tehokkaan työkalun nettimarkkinointiin, Googlen display-verkoston. Google on rakentanut yhden maailman suurimmista mainosverkostoista, ja display-mainonnalla tavoittaa Googlen mukaan jo 90 prosenttia kaikista internetin käyttäjistä niin Suomessa kuin maailmanlaajuisestikin!
Kun Google-mainontaansa haluaa kehittää eteenpäin perinteisestä hakutulosmainonnasta, kannattaa katseita suunnata hakumainonnan lisäksi display-mainonnan hyödyntämiseen ja ottaa näin kaikki irti koko Google-verkoston potentiaalista.
Display-mainonta
Display-mainonnalla tarkoitetaan Googlen hakutulosten ulkopuolisia mainoksia, joita Google tarjoaa display-verkoston kautta näytettäväksi esimerkiksi miljoonilla eri nettisivuilla ja kattavasti myös Suomessa. Määrä on jatkuvassa kasvussa.
Siinä missä Googlen hakukonemainonta on pääosin tekstipohjaista, display-verkostoa on mahdollista käyttää tekstimainosten ohella myös kuvamainosten, animoitujen bannereiden sekä videomainosten näyttämiseen. Esimerkiksi YouTube-videoita edeltävät videomainokset ovat kotoisin display-verkosta. Mainontaa display-verkoston avulla pääsee tarjoamaan mm. seuraavissa kohteissa:
- Googlen omat palvelut, mm. YouTube, Blogger ja Gmail
- Googlen ulkopuoliset nettisivut, joilla on kumppanuussopimus Googlen kanssa
- Videot, nettipelit ja muu interaktiivinen sisältö
- Mobiilisovellukset ja -sivustot
- RSS-syötteet
Display-mainonnan aloitus ja kohdistaminen
Display-mainonta tarjoaa kaikki Googlesta tutut mainonnan kohdistustyökalut. Mainoksia voi siis edelleen kohdistaa paikallisesti, kieleen perustuen sekä tietyille käyttäjäryhmille. Jos hakukonemainontaa on jo käyttänyt, on display-verkoston käyttöönotto ERITTÄIN helppoa.
Kun aloittaa mainonnan display-verkostossa, Google määrittää automaattisesti mainostamiseen valittujen hakusanojen perusteella sopivia kohteita mainoksellesi. Aloittamisen jälkeen näitä pääsee muokkaamaan haluamikseen – sivustoja ja mainonnan kohteita voi lisätä ja poistaa manuaalisesti.
Display-verkon käyttö tarjoaa hakukonemainonnasta poikkeavasti myös aihealueisiin perustuvan kohdistustyökalun. Google kirjaa ylös display-mainontaa näyttävien kohteiden sisällön pääasiallisen aihealueen (esim. matkailu, autoilu, lastenhoito tai vaikkapa uutispalvelut), ja mainoksensa voi valita näytettäväksi vain tiettyjä aiheita käsittelevillä sivustoilla.
Display-mainonnan käyttömahdollisuudet
Koska display-verkosto tarjoaa käyttöön sekä Googlen kohdistustyökalut että laajemman skaalan erilaisia mainostyyppejä, on display-verkko erittäin tehokas tapa tehdä kohdennettua ja toimivaa visuaalista mainontaa!
Hakuverkoston tavoin display-verkostoa voi hyödyntää mainonnassa yrityksen minkä tahansa kohdesegmentin tavoittamiseksi. Jos yrityksesi tuottaa vaikkapa maailmanlaajuisille markkinoille tarjottavaa sovellusta, voi display-verkoston avulla tavoittaa lähes kaikki teknologiasivustoilla viihtyvät ihmiset. Jos puolestaan kyseessä on pikkukylän vaatekauppa, voi display-mainontaa kohdentaa vain kylänraitilla nettiä mobiilisti selaileviin.
Display-verkostoa voi käyttää hyväkseen kontekstipohjaisen markkinoinnin lisäksi myös uudelleenmarkkinoinnissa. Tällöin aiemmin nettisivuillasi käyneille voidaan näyttää yrityksesi mainos myös sellaisella sivulla, joka ei liity yrityksesi toimialaan. Jos kiinnostuit, uudelleenmarkkinoinnista ja sen tarjoamista mahdollisuuksista voi lukea tarkemmin täältä.
Googlen kuvamainoseditori
Google tarjoaa käyttäjälle helpon mahdollisuuden luoda sivujen sisältöön perustuvia kuvamainoksia. Alkuun pääsemiseen riittää tieto siitä, mille sivulle mainoksen klikannut käyttäjä halutaan ohjata, ja millaiset tekstit mainokseen haluaa. Syöttämällä tämä tieto AdWordsiin Google luo automaattisesti sivuston sisältöön perustuvia kuvamainoksia, joista voi valita mieluisimmat.
Helppokäyttöisyydestään huolimatta kuvamainoseditori on tehokas työkalu, jonka avulla display-mainonnassa pääsee alkuun muutamassa minuutissa!
Alkuun display-verkoston käytössä pääsee siis helposti, ja kuten yleensäkin digimarkkinoinnissa, tuloksia alkaa näkyä nopeasti kunhan kokeilee erilaisia lähestymistapoja ja seuraa mainonnan tehokkuutta tarkasti! Display-verkostossa kannattaa aloituksen jälkeen kokeilla myös kuva- ja videomainontaa. Aiemmin vain hakutuloksissa mainostaneelle tämä tietysti tarkoittaa pientä ajan ja rahan sijoitusta kuvien ja videoiden tuotantoon, mutta investointinsa mitä todennäköisimmin saa nopeasti takaisin!