Miksi markkinoida Instagramissa? - Mainostoimisto 4D
Sulje

Tilaa uutiskirje

Kenttä on validointitarkoituksiin ja tulee jättää koskemattomaksi.

Miksi markkinoida Instagramissa?

Kuvanjakopalvelu Instagram on saavuttanut suurta suosiota etenkin nuoremman käyttäjäkunnan keskuudessa. Perässä ovat luonnollisesti seuranneet brändit. Maksettu mainonta ei ole vielä Suomessa mahdollista nyt kesällä 2015, se on Yhdysvalloissakin vasta beta-vaiheessa ja Instagramin toimitusjohtaja ainakin toistaiseksi hyväksyy käsin kaikki mainostajat!

Useimpien yritysten paras vaihtoehto tehokkaaseen Instagram-markkinointiin on pyrkiä maksetun mainonnan sijasta panostamaan markkinointibudjettia laadukkaan sisällön tuotantoon. Instagramin käyttöön digitaalisen markkinoinnin työkaluna on ainakin neljä hyvää syytä!

Nuoriso hakeutuu Instagramiin

Suomalaisista alle 25-vuotiaista jo yli puolet käyttää Instagramia, ja samalla Facebookin suosio nuorten keskuudessa on lähtenyt laskuun maailmanlaajuisesti. Jos yrityksen kohderyhmänä ovat nuoret kuluttajat, Instagram on “must”. Erään asiakkaamme sanoin ellet ole Instassa, et ole nuorten mielestä edes olemassa.

Lisäkoukkuna Instagramissa on se, että etenkin muodin osalla Instagram vaikuttaa vahvasti trendeihin – laajalti seurattujen käyttäjien julkaisut vaikuttavat tänään siihen, mitä nuoret huomenna ostavat. Vaikka oman yrityksen Instagram-tili olisi vielä harkinnassa, kannattaa ainakin seurata sitä, mitä oman alan trendsetterit jakavat.

Sisältö näkyy kaikille seuraajille

Esimerkiksi Facebookista poiketen Instagramiin lisätty sisältö näkyy kaikille käyttäjää seuranneille, olipa kyseessä yrityksen tai yksityishenkilön sivu.

Instasta markkinointikeinona hyötyäkseen on siis kerättävä seuraajia. Tähän on monia erilaisia mahdollisuuksia, ja luovuus kannattaa. Alkuun pääsee kokeilemalla esimerkiksi erilaisia arvontoja tai yrityksen Instagram-nimen lisäämistä muissa kanavissa käytettäviin markkinointimateriaaleihin.

Pitemmälle päästyään voi miettiä mm. uniikkien hashtagien luomista tai vaikkapa kilpailua, jossa kaikki omasta tuotteestasi kuvan lisänneet ja yrityksen @-maininnalla kuvaan merkinneet kilpailevat parhaan kuvan tittelistä ja palkinnosta.

Instagramissa markkinointi on ilmaista (ainakin vielä)!

Instagram-tilin perustaminen ja julkaisu on niin yritykselle kuin yksityishenkilöllekin ilmaista. Ainoa kulu on siis työpanos. Markkinointibudjetin koon sijaan Instagramissa ratkaisevatkin hyvät ideat ja luova toteutus. Instagram tuntuu jopa pakottamaan luovan ja mielenkiintoisen sisällön tuottamiseen.

Tuloksellisen markkinoinnin alkupääomana voi hyvin käyttää vaikkapa onnistuneita ja ajankohtaisiin teemoihin sopivia tuotekuvia yhdistettynä kekseliäisiin kuvateksteihin. Mitään mainoskatalogia firmansa Instagramista ei kuitenkaan pitemmän päälle kannata tehdä, vaan julkaista kannattaa sisältöä joka on sekä brändiin liittyvää että oikeasti mielenkiintoista.

Tärkeää on myös ajoitus – Instagram-julkaisuja kannattaa tehdä ajan hermolla ja trendejä hyväksikäyttäen. Kokeilla voi vaikkapa julkaista urheiluteemaisia kuvia MM-kisojen aikaan, tai hypettää vaikkapa perjantaita julkaisemalla kevyesti humoristinen kuva tuotteestasi tai toimistolta.

Huumorin käytössä kannattaa olla kuitenkin tarkkana, sillä omasta mielestä hauska vitsi saattaa helposti olla jonkun muun mielestä mauton. Oma brändi, logot ja tuotteet on suositeltavaa pitää tiukasti mukana ja sommitella kuva-aiheita tuotteiden ympärille.

Mielenkiintoinen ja brändiin vahvasti sidottu sisältö saa seuraajat pysymään mukana ja brändin pysymään käyttäjien mielessä erittäin kustannustehokkaasti. Yleinen digimarkkinoinnin viisaus on se, että jokainen digitaaliseen markkinointiin sijoitettu euro on euro oppirahoja kohti. Instagramissa näitä euroja ei kuitenkaan tarvitse sijoittaa pelottavan montaa. Testaa, seuraa systemaattisesti mikä toimii, ja toista hyviä tykkäys-/kommenttimääriä saaneita kuva- ja teksti-ideoita lisäten joukkoon uusia kokeiluja!

Instagram on visuaalisesti luova ja tehokas markkinointikeino

Koska Instagram perustuu kuviin joita kuvatekstit, hashtagit ja kommentit tukevat, on hyvän Instagram-markkinoijan käytännössä pakko olla visuaalinen ja näyttävä. Homma on kuitenkin tehty ERITTÄIN helpoksi.

Instagram tarjoaa säädöillä ja filttereillä paljon erilaisia mahdollisuuksia kuvien käsittelyyn, jonka oppii vaikka ilman juuri mitään valokuvauskokemusta! Filttereitä hyödyntämällä saa aikaan niin näyttävää sisältöä, että Instagramia käyttävät työssään joskus jopa alan ammattilaiset. Parhaimmillaan kuvista voi saada niin hyviä, että niitä voi käyttää muuhunkin digitaaliseen markkinointiin, kuten Facebook-päivityksiin tai omille nettisivuille.

Etenkin jos toimialasi vetoaa nuoriin kuluttajiin, kannattaa Instagramia ehdottomasti kokeilla markkinointikanavana. Pidä kuitenkin mielessä, että maksetun näkyvyyden puuttuessa tuloksellisuus syntyy ajankäytön ja testauksen kautta – Instagramissa menestymiseen tarvitaan markkinointieurojen sijaan ideoita ja suunnitelmallisuutta.

Kaipaatko tuloksia?
Ota yhteyttä!

Mikko Granström

Tiia Nevalainen

Ota yhteyttä