Data ja analytiikka digimainonnassa - Blogi
Sulje

Tilaa uutiskirje

Kenttä on validointitarkoituksiin ja tulee jättää koskemattomaksi.

Jokaiselle jotakin on ei mitään kellekään – data ja analytiikka digimainonnassa

Julistamme olevamme intohimoisia tuloksista. Mistä?

Tulokset ovat tavoitteiden lähisukulaisia. Myyntiä, klikkejä, sitoutumista, tunnettuutta, kävijöitä – mitä sitten digitaalisilla markkinointialustoilla viestimällä halutaankaan saavuttaa. Sosiaalinen media, banneri-, video-, haku- ja natiivimainonta – lista on pitkä ja kasvaa koko ajan

Haluamme luoda asiakkaille kaupallisia menestystarinoita. Otsikko on Ruger Hauer -yhtyeen lausahdus, joka viestii, että yrittäessämme miellyttää kaikkia, emme lopulta miellytä ketään. On tavoitettava ja miellytettävä oikeita ihmisiä. Miten vältetään, ettei uppoa mainonnan haaleaan velliin?

Parhaassa tapauksessa data ja analytiikka ovat luovan digimarkkinoinnin suunnittelun bestikset. Suunnittelijalle ensimmäiset versiot ovat yleensä kokemukseen, ammattitaitoon ja intuitioon perustuvia, noh, enemmän ja vähemmän veikkauksia. Järjestys menee seuraavasti: Ensin määritellään tavoitteet, sitten kohderyhmät ja konsepti, jonka jälkeen vuorassa on kanavien valinta.

Datatulitukea ja räätälöintiä

Kun useita erilaisia versioita on aikansa pyöritetty, tulee tulitukea antamaan dataan perustuva analytiikka, joka alkaa optimoimaan kampanjaa kohti toivottua konversiota. Molemmat nojaavat toisiinsa – niin kuin ystävillä on tapana. Käsi kädessä nämä ystävykset kulkevat kohti kaikkien parasta: asiakkaiden, loppukäyttäjien, budjettivastaavien kuin mainostoimistojenkin yhteistä maalia päin.

Minkä sisällön parissa kohderyhmä viihtyy? Mitä ihmiset klikkaavat ja mitä he tekevät sen jälkeen? Seuranta- ja analytiikkatyökalut mahdollistavat käyttäjien toiminnan seuraamisen. Tämä tieto auttaa räätälöimään markkinointiviestejä ja tarjoamia paremmin kohderyhmälle.

Digikäyttäytymistä jäljittämässä

Datan avulla kampanjoiden suoriutumista voi seurata reaaliajassa. Niin muuttuu maailma, niin muuttuu markkinointikin. Ja vauhti sen kuin kiihtyy kiihtymistään. Joskus on reagoitava hyvinkin nopeasti, että karkaamassa olevat kampanjat saadaan takaisin ruotuun.

Yksi digimarkkinoinnin kulmakivistä on kohdentaminen, mikä mahdollistaa viestien personoinnin. Tarjotaan siis ihmisille niitä sisältöjä, joita he haluavat ja tarvitsevat. Konteksti saattaa vaikuttaa massaviestinnältä – esimerkiksi natiivimainonta päivälehdissä – mutta datan avulla tiedetään, ettei kyseessä ole sattuma. Jokin ihmisen digijalanjäljessä on johtanut kyseiseen ympäristöön ja mainossisältöön.

Toki alussa viestitään mahdollisimman suurelle joukolle, josta erotellaan kiinnostuneet akanoista. Esimerkiksi kolmea mainosversiota seuraamalla saadaan melko nopeasti selville, mikä konvertoi parhaiten. Itse natiiviartikkeleita ei tarvitse kirjoittaa kuin yksi. Kätevää ja taloudellista, kun arvaus korvataan dataan perustuvalla tiedolla.

Avara digiluonto suosii omaksujia

Datan ja analytiikan käyttö digimarkkinoinnissa edellyttää jatkuvaa oppimista ja kehittymistä. Digitaalinen maailma on valtamerilaiva, joka vaihtaa kurssiaan salamannopeasti – uudet teknologiat ja työkalut tulevat ja menevät. Säädökset muuttuvat jatkuvasti esimerkiksi tietosuojan ja henkilötietojen osalta, jolloin analytiikan on taivuttava lakien ja asetusten mukaan.

Darwinistisesti digimarkkinoinnissa on käynnissä ikuinen taistelu olemassaolosta ja elintilasta. Digiluonto karsii ne, jotka eivät omaksu jatkuvasti muuttuvan ympäristön vaatimuksia.

Data ja analytiikka ovat korvaamattomia työkaluja avarassa digimarkkinoinnin maailmassa. Niiden avulla voimme ymmärtää asiakkaitamme paremmin, tehdä tehokkaampia päätöksiä ja luoda toimivampia kampanjoita.

Me tunnemme teidät

Digimarkkinoinnin sykli ei katkea käytännössä koskaan. Tee, optimoi, analysoi, tee johtopäätökset ja aloita alusta entistäkin viisaampana. Siksi tämä blogikin on hankala lopettaa. Jos ei ole mitään sanottavaa loppusanoiksi, täytyy lainata. Niin kuin digimarkkinointikin lainaa viisautta datalta.

Lainataan siis Jarkko Martikaista ja YUP-yhtyettä, joka kappaleessaan Me viihdytämme teitä sivuaa lempeän ironisesti kohdentamisen iloja jo vuonna 1999:

“Me viihdytämme teitä ja te viihdytte
Me tunnemme teidät ja pienet tarpeenne
Olette käyrinä viraston seinällä
Sieltä hymyilette
Vaan vielä leveämmin hymyilemme me”

Ironia sikseen, lopetetaan asiaan. Jos olemme intohimoisia tuloksista, olemme intohimoisia myös analytiikasta. Nämä yhdessä sisältöjen ja palvelualttiin asenteen kanssa muodostavat 4D:n, asiakkaiden ja loppukäyttäjien tuloksellisen liiton. Yhdistämme ihmiset, palvelut ja tuotteet datan avulla. Lopuksi me kaikki hymyilemme ja viihdytymme.

Tämän liiton rakkauslapsista voit lukea Työt-osiostamme: Mainostoimisto 4D – Työt

Kaipaatko tuloksia?
Ota yhteyttä!

Mikko Granström

Tiia Nevalainen

Ota yhteyttä