Ikkunatkin pitäisi pestä - Mainostoimisto 4D
Sulje

Tilaa uutiskirje

Kenttä on validointitarkoituksiin ja tulee jättää koskemattomaksi.

Ikkunatkin pitäisi pestä

Mikä on tuo ikkunan takana kimalteleva valoilmiö, joka häiritsee etätyöpäivääni? Eihän tästä näytöltä näe mitään. Ikkunatkin pitäisi pestä. Aivan – tässähän mennään kohti kevättä ja aurinko on vihdoin näyttäytynyt. Seuraavaksi huomaan toisessa huoneessa vaimoni vaihtavan sohvatyynyjen päällisiä ja puhuvan ääneen: ”Tämä matto tekee tästä huoneesta tunkkaisen.”. Mietin mielessäni, että seuraavaksi varmaan ehdotetaan verhojen vaihtamista. Olen ollut tässä tilanteessa ennenkin. Se on kevät.

Joskus yrityksen identiteetti on kuin meidän kotimme keväällä, se kaipaa ehkä pientä freesausta. Joskus se voi myös kaivata isompaakin muutosta, jopa kokonaisvaltaista brändiuudistusta. Kotivertauksessa isompi visuaalisen ilmeen muutos voisi olla vaikkapa seinien maalaus tai tapetointi ja kokonaisvaltainen brändiuudistus tarkoittaisi sitten jo väliseinien kaatoa tai kenties muuttoa kokonaan uuteen kotiin. Kaikki lähtee kuitenkin tarpeesta ja toimenpiteet tulee harkita tarkkaan – niin kotiasioissa kuin brändinrakentamisessakin.

Tarve visuaalisen ilmeen tai brändi-identiteetin päivitykselle syntyy yleensä muutoksista yrityksen liiketoiminnassa. Tuote tai palvelu on voinut muuttua, ja tämän kautta kohderyhmät ovat myös muuttuneet. Taustalla voi olla myös yrityskauppa tai mikä tahansa strategian muutos. Tällöin voidaan huomata, että yrityksen tai brändin visuaalinen ilme tai identiteetti on ristiriidassa tuotteen tai palvelun kanssa ja siitä syntyy vääränlaisia mielikuvia. Ilmeen ja identiteetin uudistaminen on konkreettinen ja näkyvä toimenpide, joka kertoo tapahtuvista muutoksista myös ulospäin ja sillä on merkittävä vaikutus potentiaalisten asiakkaiden mielikuviin.

 

Mielikuva syntyy ensikohtaamisella

 

Visuaalinen ilme on kuin eteinen. Se voi olla kuten meidän kodissamme: täynnä kenkiä, lasten vaatteita, työkaluja, pyöräilykypäriä ja muita lapsiperheen asuttamassa rintamamiestalossa hyödyllisiä tarvikkeita, tai se voi olla minimalistinen ja tarkkaan harkittu tila, jossa jokaisella tavaralla on omat paikkansa. Joka tapauksessa se kertoo paljon siitä, minkälaiseen taloon on astumassa sisään ja millaisia ihmisiä siellä asuu. Syntyy mielikuva. Sama tapahtuu yritysten, brändien ja tuotteiden maailmassa. Visuaalinen ilme ja brändi-identiteetti on iso osa ensikohtaamista. Sen tarkoitus on luoda oikeanlainen mielikuva tuotteesta tai palvelusta ja vahvistaa sitä matkan varrella.

Tässä kohtaa on hyvä avata vähän termejä. Visuaalisella ilmeellä tarkoitetaan yrityksen tai brändin tunnusta, logoa, värejä, valokuvia, typografiaa ja muita tunnistettavia graafisia elementtejä. Ilme muodostuu näiden elementtien keskinäisistä suhteista. Visuaalinen ilme on osa laajempaa kokonaisuutta, brändi-identiteettiä. Identiteetti pitää sisällään visuaalisen ilmeen lisäksi esimerkiksi yrityksen nimen ja tarinan, viestintätyylin eli tone-of-voicen, mahdollisen äänimaailman ja kokonaisvaltaisen asiakaskokemuksen. Kaikkea brändin toimintaa ohjaa brändistrategia, se antaa brändille merkityksen arvojen ja tavoitteiden kautta.

 

Oikeanlainen mielikuva syntyy perusteellisen taustatyön kautta

 

Ei siis kannata harkitsemattomasti kaataa seiniä, jos verhojen ja tyynynpäällisten vaihtaminen riittää. Kaiken tulisi alkaa kohderyhmien ja tavoitteiden määrittämisellä sekä kilpailijoiden kartoittamisella. Tällöin osataan mitoittaa toimenpiteet oikein ja toteuttaa ne oikea-aikaisesti. Tarkkaan harkituilla toimenpiteillä on mahdollisuus puhaltaa uutta energiaa myyntiin ja saada aikaan haluttuja muutoksia positiossa ja kohderyhmissä. Kaikkia muutoksia ei aina myöskään ole järkevää tehdä kerralla, joskus vaiheittainen eteneminen on järkevintä.

Kaipaisiko sinun brändisi pientä ikkunan pesua tai kenties suurempaa strategiatyötä?

 

Pekka Koret – AD 

 

Kaipaatko tuloksia?
Ota yhteyttä!

Mikko Granström

Tiia Nevalainen

Ota yhteyttä