B2B-markkinointi tarvitsee nuudelitukkia ja neonvaloja
Sulje

Tilaa uutiskirje

Kenttä on validointitarkoituksiin ja tulee jättää koskemattomaksi.

B2B-markkinointi tarvitsee nuudelitukkia ja neonvaloja

Ikiaikainen aihe; miten tuoda kiinnostavuutta, seksikkyyttä ja mielenkiintoa perinteiseen yritysten väliseen markkinointiin? Suuret organisaatiot kun ovat usein varovaisia ulostuloissaan ja tavassa, joilla haluavat itsestään puhuttavan.

Lisäksi nämä organisaatiot, teknologiayritykset, lääkeyritykset ja teollisuuden toimijat pelkäävät, että niiden tunnettuus ja vakaalla työllä rakennettu brändi pilataan, jos markkinoinnissa uskalletaan lipsahtaa hauskan tai leikkisän puolelle. Vallalla on usein sellainen suomalaisillekin kovin tuttu ajattelumalli, että mitä ne nyt meistä ajattelevat – nehän voivat nauraa meille!

Ja sitä kamalampaa kohtaloahan ei ole! Eihän?

Palataanpa hetkeksi tuohon otsikkoon ja lupaan, että sen kautta pääsemme vielä takaisin B2B-markkinoinnin mielenkiintoiseen maailmaan ja siihen, miten tuota perisuomalaista asennetta saadaan yritysten johtoryhmistä kitkettyä.

Heittelimme vitsinä toimistolla ajatusta seksikkäästä yritysmarkkinoinnista ja siitä mitä se voisi olla. Olen 80-luvun lapsi. Varhaisaikuisuuden, eli sen seksikkään elämänjakson, soittolistalla (ei ehkä omalla, mutta aikakauden kaikilla kanavilla) oli myös erään Justin Timberlaken SexyBack. Siinä Justin loi omaa brändiään täysin uuteen uskoon. Poissa olivat nuudelitukka ja neonvalot, ei enää pisaraakaan poikabändien kimalteesta, mutta silti tunnistettavaa Justinia.

Vaikka Justin jo tuolloin luopui kultaisista laineistaan, on nuudelitukka ja neonvalot palanneet nuorison keskuudessa suosioon. Itselläni tätä nuoruuden elämänintoa uhkuvaa tukkamuotia ei enää nähdä, jo fysiologisten mahdottomuuksienkin vuoksi, mutta muistan hyvin sen tunteen, kun ajatus krepatusta tukasta tai permanentista tuntui seksikkäältä, vaaralliselta ja erittäin, erittäin hyvältä.

Juuri se tunne tuo minut takaisin yritysten väliseen markkinointiin ja seksikkyyden palauttamiseen sen pariin. Minulle se seksikkyys tarkoittaa samaistumista ja tunnistettavuutta. Juuri tämä ihmiskunnalle ominainen vanhojen kokemusten kierrättäminen musiikissa ja muodissa on tärkeää myös yrityspäättäjien tavoittamisessa.

Koska samat 80-luvun lapset ovat tällä hetkellä siellä yritysjohdossa, suunnittelupöydillä ja laboratorioissa kehittämässä uusia tuotteita ja innovaatioita. He ovat myös niitä henkilöitä, jotka päättävät miten yrityksen arvoista ja asioista ulospäin kerrotaan.

Meidän tehtävämme on palauttaa heidän tarinaansa sitä oman nuoruutemme vaaran tuntua, leikkisyyttä ja uskallusta. Se ei tarkoita sitä, että teknologiayrityksen pitäisi markkinoida pilvipalveluitaan neonvaloissa tanssivan nuudelitukkaisen nuoren miehen avulla, mutta saahan niissä mainoksissa olla tunnistettavuutta, nostalgiaa ja jopa sitä paljon pelättyä huumoria. Itse asiassa tuo neonvaloissa tanssiva nuorukainen ja pilvipalvelut alkavat tuntua aika hemmetin hyvältä yhdistelmältä – unohtakaa mitä luitte. Pidän tämän idean itselläni.

No niin, mihin siis jäimmekään? B2B-markkinoinnissa samaistuttavuus, populaarikulttuurin ja historian käännekohtiin viittaaminen sekä tunteisiin vetoaminen on aina parempi ratkaisu kuin tuote- tai palveluominaisuuksien luetteleminen. Tämä on usein asiakaspalavereissa se asia, jota joudumme perustelemaan. Yrityksen asiantuntijat kun ovat jo miljoonaan kertaan miettineet ne erottuvuustekijät, joilla heidän oivalluksensa poikkeavat kilpailevista, mutta se tunnepuoli ja inhimillinen vaikutus jää usein vähemmälle huomiolle. Heidän työtään tai näkemystään en halua väheksyä, koska sillä on erittäin tärkeä rooli asiakkaan ostopolulla, mutta sen vuoro on vasta paljon ensikosketusta myöhemmin.

Minun näkemykseni mukaan se seksikkyys palautetaan B2B-markkinointiin nuoruuden rohkeudella, ei kaavoihin kangistumalla. Se palautetaan luovuudella, ei perusharmaalla ja mauttomalla. Se palautetaan avoimuudella, ei suljettujen ovien takana tehdyillä päätöksillä. Se palautetaan heittäytymällä, ei harjanvarteen istumalla.

Ja joskus se tarkoittaa naurunalaisena olemista, hälyn ja metelin pitämistä, keskustelun avaamista tai ärähtämistä asioista, joita pitää tärkeinä.

Ja miksi se seksin palauttaminen on niin pahuksen tärkeää ja miksi tästä tarvitsee näin pitkään jauhaa?

Koska yksiselitteinen totuus on, että se kannattaa, eikä pelkästään taloudellisesti, vaan ennen kaikkea brändin elinvoiman takia – ihan kuten missä tahansa hyvässä parisuhteessa.

 

Lauri Lönn
Copywriter

 

Haluatko tehdä kiinnostavaa B2B-markkinointia? Asiakkuuspäällikkömme Tiia keskustelee mielellään aiheesta. Ota yhteyttä!

Kaipaatko tuloksia?
Ota yhteyttä!

Tiia Nevalainen

Ota yhteyttä