Facebook on digimainonnan työkaluna erittäin tehokas. Mainostamista koskee kuitenkin liuta erilaisia sääntöjä. Osa säännöistä eroaa hieman muissa kanavissa mainostamisen säännöistä tai mainontaa sääntelevistä laeista. Ne eivät myöskään ole täysin yhteneväiset sivujen sääntöjen [BLOGILINKKI TÄHÄN] kanssa!

Facebook-mainontaa suunnittelevan kannattaakin perehtyä sääntöihin ennen mainoksen julkistamista. Facebook tarkastaa mainoksen ennen julkaisua, eikä sääntöjen vastaisia mainoksia julkaista. Toistuvasta mainonnan väärinkäytöstä voi pahimmillaan seurata mainostajan Facebook-sivun poisto. Käymme läpi tässä sekä yleiset että tärkeämmät tiettyjä tuotteita koskevat säännöt kuten ne toukokuussa 2015 on määritelty. Koko säännöstön löytää täältä.

Mainosten sisältö

Kuvallisessa Facebook-mainoksessa ei saa olla yli 20 prosenttia tekstiä.

Huomaathan, että myös logot lasketaan tekstiksi. Sama pätee vesileimoihin. Tekstiksi ei kuitenkaan lasketa vaikkapa kirjan tai albumin kannessa tai mobiilisovelluksessa näkyvää tekstiä. Tekstirajoituksen kiertäminen muokkaamalla mainosteksti esim. kirjan kanneksi ei kuitenkaan ole sallittua. Tekstin määrän Facebookin sääntöjen mukaan voi tarkistaa tällä työkalulla.

Facebookin mainitsemista on rajoitettu.

Facebookin saa mainita vain kirjoittamalla Facebookin isolla F-kirjaimella ja muuhun tekstiin yhtenevällä fontilla. Facebookin logoa tai sen muunneltua versiota ei saa käyttää, eikä Facebookista saa tehdä esimerkiksi verbiä tai käyttää fb-lyhennettä. Mainoksessa ei myöskään saa vihjata, että mainos olisi Facebookin suosittelema.

Alla olevat jaottelut jakavat karkeasti mainontaa koskevat sisältösäännöt muutamaan eri ryhmään. Lukuun ottamatta alempana olevaa laillisten mutta mainoksissa kiellettyjen tuotteiden listaa, alla olevat säännöt ovat kattavat, mutta eivät kaikilta osin yksiselitteiset.

Sisällön on oltava hyvän maun mukaista ja laillista. Tietyn tyyppiset kuvat tai tekstit ovat kiellettyjä:

  1. Mitään laitonta ei saa mainostaa, ja alaikäisiin kohdistuva mainonta ei saa mainostaa alaikäisille sopimattomia tuotteita tai palveluita eikä painostaa tai harhaanjohtaa alaikäisiä.
  2. Mainos ei saa rikkoa tekijänoikeutta tai muita kolmannen osapuolen oikeuksia kuten yksityisyydensuojaa. Esim. festareiden mainos, jossa on artistin promokuva, voi sopimuksista riippuen olla sääntöjen vastainen.
  3. Mainos ei saa sisältää alastomuutta tai seksuaalisväritteistä sisältöä.
  4. Mainos ei saa sisältää väkivaltaista, loukkaavaa tai järkyttävää sisältöä. Esim. kolariauton kuvalla varustettu peltikorjaamon mainos saattaa jäädä tämän perusteella haaviin.
  5. Näkijän henkilökohtaisiin ominaisuuksiin viittaaminen esimerkiksi rodun, nimen, seksuaalisen suuntautumisen, sairauden tai sukupuolen perusteella on kiellettyä. Esim. “Tehokasta diabeteksen hoitoa” on sallittu, mutta “Kaltaisesi diabeetikot ovat hyötyneet uudesta hoitokeinosta” kielletty mainoslause.
  6. Kiistanalaisten poliittisten tai sosiaalisten kysymysten hyödyntäminen kaupallisessa tarkoituksessa on kiellettyä.
  7. Mainonnan kohdentamistyökaluja ei saa käyttää käyttäjien tai käyttäjäryhmien syrjintään tai häirintään.

Mainos ei saa sisältää ärsyttäviä elementtejä.

  1. Automaattisesti ilman klikkausta käynnistyvät tai Facebookin sisällä laajenevat audio- ja flash-mainokset ovat kiellettyjä.
  2. Huono kielioppi ja tarkoituksellinen välimerkkien väärinkäyttö mainoksessa on kiellettyä.
  3. Mainos ei saa johtaa rikkinäiselle tai tarkoituksettomalle landing pagelle, mukaan lukien sellaiset sivut, joiden tarkoituksena on vaikeuttaa sivulta poistumista.

Mainoksen yleisöä ei saa harhaanjohtaa.

  1. Harhaanjohtavat tai petolliset väitteet, tarjoukset tai liiketoimintatavat ovat kiellettyjä.
  2. Mainoksen ja kohdesivun on markkinoitava pääasiallisesti samaa tuotetta tai palvelua. Kohdesivu ei myöskään saa markkinoida tai linkata mainoksissa muuten kiellettyyn sisältöä.
  3. Mainoksen kohdesivu ei saa levittää vakoilu- tai haittaohjelmia tai sisältää linkkejä niitä levittäville sivuille.
  4. Kuvat eivät saa sisältää olemattomiin toimintoihin viittaavia elementtejä. Esim. “klikkaa tästä saadaksesi lisätietoja”- nappi on sallittu, mutta vaikkapa sulje- ja play-napit ovat kiellettyjä kuvamainoksessa.
  5. Ennen ja jälkeen-kuvat sekä muuten epätavallisia tai odottamattomia tuloksia sisältävät kuvat on kielletty.

Facebook-mainoksissa kielletyt tuotteet

Facebook kieltää tiettyjen tuotteiden mainostamisen riippumatta mainonnan tai tuotteen laillisuudesta kohdemaassa. Kiellettyjen listalla ovat seuraavat tuotteet:

  • Reseptilääkkeet ja viihdekäyttöön tarkoitetut huumeet laillisuudesta riippumatta
  • Tupakkatuotteet ja tupakointivälineet
  • Facebookin epäturvallisiksi katsomat ravintolisät
  • Aseet, ammukset ja räjähteet
  • Aikuisviihde ja aikuisille tarkoitetut tuotteet ja palvelut (poislukien ehkäisyvälineet)

Toimialakohtaiset rajoitukset Facebook-mainonnassa

Osaan pääosin ikärajoilla tai muuten säännellyistä tuotteista tai palveluista kohdistuu yleisten sääntöjen lisäksi Facebookin erityissääntöjä.

Esimerkiksi alkoholimainonta on muuten sallittua, mutta mainontaa ei saa kohdentaa alkoholilainsäädännön määritelmän mukaan alaikäisille. Monissa maissa laillisen aikuisuuden ikäraja on 18, mutta alkoholilla voi olla muu ikäraja (esim. Yhdysvalloissa 21 vuotta). Alkoholimainonta voi olla myös lailla kiellettyä. Alkoholimainonnasta voi lukea tarkemmin täältä. Muita toimialarajoitteita ovat seuraavat:

  • Seuranhakupalvelut: Seuranhakupalveluita saa mainostaa vain erityisluvalla. Esimerkiksi irtosuhteisiin tai pettämiseen perustuvat palvelut ovat aina kiellettyjä ja mainokset tulee kohdistaa sukupuoliperusteisesti. Koko seuranhakupalveluita koskevat säännöt voi lukea täältä.
  • Netissä tapahtuvat rahapelit: Oikealla rahalla pelattavien nettipelien (mm. nettipokeri ja kasinopelit) mainontaan vaaditaan Facebookin etukäteislupa.
  • Apteekit: Niin netti- kuin fyysisiäkin apteekkeja saa mainostaa vain Facebookin etukäteisluvalla.
  • Ravintolisät: Facebookin hyväksymiäkin ravintolisiä ja uutteita saa mainostaa vain yli 18-vuotiaille.
  • Tilausta vaativat palvelut: Suoratoistopalveluiden ja muiden tilauslaskutteisten palveluiden markkinointia koskevat erityissäännöt. Tilausperusteisia palveluita saa markkinoida vain yli 18-vuotiaille. Muuten pitää muistaa, että käyttäjälle pitää kertoa jo mainoksessa tilauspakosta tai mahdollisen kokeiluajan pituudesta, ja mainoksen kohdesivulla on oltava näkyvillä ehdot ja hinnoittelu.

Facebookin mainoksia koskevien sääntöjen noudattaminen voi alkuun kuulostaa hankalalta, mutta tekstisäännöksiä ja joitain rajoitteita lukuun ottamatta moni säännöistä on yhtä mieltä Suomessa markkinointia säätelevien lakien kanssa. Facebookin sääntöjä rikkoessaan saattaa siis tulla rikkoneeksi vahingossa myös lakia, joten jokin asia säännöissä mietityttää, kannattaa ennen mainonnan aloittamista EHDOTTOMASTI varmistaa kampanjan hyväksyttävyys asiantuntijalta!