Näin onnistut! 6 vinkkiä elintarvikkeiden pakkaussuunnitteluun

4_Rostis

Pakkaus on kuluttajan fyysinen ensikosketus tuotteeseen ja sen perusteella hän määrittelee tuotteen. Parhaimmillaan tuotepakkausten suunnittelu on tarinankerrontaa, brändäämistä ja kuluttajan ilahduttamista.

Elintarvikkeiden pakkaussuunnittelussa on otettava huomioon paljon muutakin kuin houkutteleva ulkonäkö. Pakkauksen on suojattava elintarvikekriteerien mukaisesti, kerrottava tuotetiedot ja tehdä tuotteen käyttö helpoksi kuluttajalle. Lue vinkit onnistuneen elintarvikepakkauksen suunnitteluun!

 

1. Älä pelkää erottua joukosta – se on suositeltavaa!

Pakkauksen design on ensimmäinen asia, minkä kuluttaja näkee tuotehyllyltä. Tässä vaiheessa tekstisisällöt ovat vielä toisarvoisia, sillä kuluttaja houkutellaan pakkauksen luo kuvakielen voimalla. Pakkaustapa, sen värit ja muodot ovat ratkaisevassa asemassa, kun halutaan erottua edukseen kaupan hyllyltä. Samalla on oltava uskollinen tuotevalmistajan brändille.

Rosten Lysti -keksituotteiden iloinen brändi-ilme syntyi kyselytutkimuksen, kilpailijakartoituksen ja työpajatyöskentelyn pohjalta.

 

2. Kerro tuotteen herkullisuudesta ilman sanoja

Kuluttajan on tärkeää kokea elintarviketuotteen maku jo ennen kuin tuote on hänen kielellään. Maun on oltava tulkittavissa pakkauksesta jo ensivilkaisulla. Onko pakkauksen tuote suolainen vai makea? Täynnä tujuja makuja vai maustettu hienostuneella otteella? Harkittu väripaletti ja graafisen suunnittelun tyylivalinnat ovat ratkaisevassa asemassa, kun halutaan herättää ostohalukkuus herkullisuutta ja makua korostamalla.

Myös mahdollinen sarjallisuus on huomioitava, jotta eri makuvariaatiot on helppo yhdistää samaan tuoteperheeseen kuuluvaksi.

KiK&GO-valmisaterioiden pakkauksissa seikkailevat erilaiset kikhernehahmot, jotka kertovat sekä tuotteen pääraaka-aineen että makuvariaation.

 

3. Tuotetiedot helposti ymmärrettävässä muodossa

Selkeä esitystapa tuotetiedoille on elintarvikepakkauksissa tärkeää jo pelkästään EU:n pakkausmerkintävaatimusten takia. Tuotteen etikettiin, kääreeseen tai pakettiin on mahduttava suuri määrä tietoa helposti luettavassa muodossa. Pakollisia pakkausmerkintöjä ovat muun muassa ainesosaluettelo allergeeneineen, tuotteen paino, säilyvyysaika ja ravintoarvomerkinnät. Myös tarvittavat säilytys- ja käyttöohjeet vaativat oman tilansa ja selkeän esitysmuotonsa.

 

4. Laadukas pakkaus viestii laadukkaasta sisällöstä

Kun pakkauksen painojälki ja valitut materiaalit ovat laadukkaita, myös tuotteen arvo nousee. Pakkaukset, jotka kestävät käyttöä, ovat miellyttäviä koskea ja kiinnostavia katsoa, viestivät siitä, että pakkauksen sisällä oleva tuote on yhtä laadukas kuin ulkokuorensa.

Elintarvikepakkauksissa on lisäksi otettava huomioon tarkat suojaamiskriteerit. Ne takaavat elintarviketurvallisuuden, tuoreuden ja luotettavuuden esimerkiksi pakkaus- ja kuljetusvaiheissa.

Rosten Rostis -ruispiirakoiden pakastepussi on kuitupohjaista materiaalia, jolle valittiin ekotehokas EGP-painoprosessi. Pussin voi lajitella kartonkikeräykseen.

 

5. Hiiliviisaita materiaali- ja painovärivalintoja

Mainostoimisto 4D:lle vastuullisuus ei ole sellainen arvo, minkä voisi laittaa päälle tai pois päältä. Vastuullisuus on työpisteillämme aina läsnä, sillä se on kestävän kehityksen kannalta välttämätöntä.

Siksi listan “vinkki vitonen” onkin toivomus ja kehoitus, että kaikki pakkaussuunnittelijat ottaisivat materiaali- ja painovärivalinnoissa huomioon hiiliviisauden. Se tarkoittaa esimerkiksi luontoystävällisiä materiaaleja ja painotapaa, joka kuormittaa luontoa mahdollisimman vähän. Edullisin vaihtoehto ei ole aina maapallon kannalta se parhain.

 

6. Visuaalista silmää ja nopeaa reagointikykyä

Pakkaussuunnittelijan työ on paljon muutakin kuin kauniin, vetoavan ja informoivan visuaalisen ilmeen tekemistä. Hänen on myös toimittava luotettavana asiantuntijana, jotta tilaaja saa parhaan mahdollisen lopputuloksen. Aikataulut ja yllättävät ongelmatilanteet vaativat pakkaussuunnittelijalta hyvää paineensietokykyä ja nopeaa reagointia. Kun kaikki narut pysyvät käsissä ja pakka kasassa, ratkaisut löytyvät nopeasti.

 

Haluatko lisää makua ja väriä sinun yrityksesi tuotepakkauksiin?

Meiltä Mainostoimisto 4D:ltä saat uusia ajatuksia, näkökulmia ja ratkaisuja, jotka auttavat kaupallisten tavoitteidesi saavuttamisessa. Pirauta puhelimella tai kirjoita sähköpostia, niin jutellaan, mitä me voisimme tehdä sinun yrityksesi eduksi!

Mikko Granström
Toimitusjohtaja, osakas

Myynti ja uudet asiakkaat

040 513 5337
mikko@4dgroup.fi

Tiia Nevalainen
Asiakkuuspäällikkö

Uudet asiakkaat ja projektit

040 743 8857
tiia@4dgroup.fi

Mainostoimisto 4D on erikoistunut brändeihin, some- ja digimainontaan sekä sisällöntuotantoon. Teemme viihdyttävää ja tunteisiin vetoavaa markkinointia ja brändejä sopivasti venyvällä palveluasenteella.

Hei ystävä :)

Käytämme evästeitä sivustomme käyttökokemuksen parantamiseksi, sivuston turvallisuuden varmistamiseksi, tilastotietojen keräämiseksi ja mainonnan tehokkuuden mittaamiseksi. Saatamme käyttää evästeitä myös mainonnan kohdentamiseen. Toivottavasti tämä sopii sinulle.

Tietosuojaseloste

 

Evästeasetukset

Alla voit valita minkä tyyppisiä evästeitä sallit tällä verkkosivustolla.

FunctionalOur website uses functional cookies. These cookies are necessary to let our website work.

AnalyticalOur website uses analytical cookies to make it possible to analyze our website and optimize for the purpose of a.o. the usability.

Social mediaOur website places social media cookies to show you 3rd party content like YouTube and FaceBook. These cookies may track your personal data.

AdvertisingOur website places advertising cookies to show you 3rd party advertisements based on your interests. These cookies may track your personal data.

OtherOur website places 3rd party cookies from other 3rd party services which aren't Analytical, Social media or Advertising.