Hakukoneoptimointi tuo sivusi esille! - Mainostoimisto 4D
1431305_57006982

Hakukoneoptimoinnin eli SEO:n tarkoituksena on nostaa sivustoa Googlen ja muidenkin hakukoneiden “orgaanisissa” eli maksamatta näkyvissä tuloksissa näkyväksi hakutulosten ensimmäisellä sivulla ja mielellään sen ensimmäisten tulosten joukossa. Pelkästään hyvällä hakukoneoptimoinnilla voi saada pelkällä ajan käytöllä tuhansia uusia kävijöitä nettisivuilleen. Liikennettä hankkimalla saa uusia liidejä ja lopulta asiakkaita!

Hakukoneoptimointiin pätee tiettyjä lainalaisuuksia, mutta tapoja tehdä optimointia on paljonkin erilaisia. Me 4D:llä vannomme kolmiomallisen hakukoneoptimoinnin nimeen.

Hakusanojen hahmottelu

Hakukoneoptimointi kannattaa aloittaa sillä, että kaivelee käsiinsä paljon sellaisia hakusanoja, joilla ihmiset netistä omaa sivua hakevat. Alkuun voi esimerkiksi pohtia, miten Googlesta itse hakisi omaa sivuaan. Hakusanojen etsimistä ei kuitenkaan kannata jättää tähän.

Toinen, enemmän dataan pohjautuva tapa, on käyttää Google AdWordsin hakusanatyökalua. Hakusanatyökalulla voi etsiä sivuston sisältöön perustuvasti hakusanoja, ja näille saa myös tiedon siitä, miten paljon hakuja avainsanaan on kohdistunut maailmanlaajuisesti ja paikallisesti. Hakusanasuosituksia voi hankkia AdWordsista, vaikkei Google-mainontaa muuten tekisikään, eikä niiden kerääminen maksa mitään.

Kolmiomallinen hakukoneoptimointi

Kun hakusanat on määritelty, jaetaan ne kolmioon näin vaikkapa fläppitaulun paperia apuna käyttäen:

  • Kriittiset hakusanat ovat niitä avainsanoja, jotka ovat juuri sinun bisneksesi kannalta kaikkein tärkeimpiä. Hakukoneoptimointi perustuu kuitenkin hyvään näkyvyyteen, joten ”auto”, ”matkailu” tai ”sairaala” eivät edes suomeksi ole kovinkaan helppoja voittaa. Sen sijaan ”Volkswagen-huolto”, ”hotelli Turussa” tai ”ortopedinen hoito” ovat huomattavasti helpompia ja usein juuri sinun yritystäsi tarvitsevien asiakkaiden hakemia.
  • Tärkeät hakusanat ovat sellasia avainsanoja, joiden haussa näkyvyys on ehdottomasti hyvästä. Tähän sopivat esimerkiksi toimialakuvauksesi vähemmän käytetyt synonyymit tai vähemmän konkreettiset toimintaasi kuvaavat termit, esimerkiksi ”autohuolto” tai ”yöpyminen Turussa”.
  • Hyödylliset hakusanat ovat sellaisia sanoja, joissa näkyminen saattaa kiinnostaa pientä kohderyhmää, mutta jotka eivät kuvaa yritystäsi kattavasti. Esimerkkejä tästä ovat vaikkapa ”hotelliaamiainen” tai ”vaihdelaatikkoremontti”.

Miten hakukoneoptimointi tapahtuu?

Hakukoneoptimointi toimii esimerkiksi Googlessa niin, että juuri sinun sivustosi tärkeys hakusanaan nähden määräytyy sen perusteella, miten ja missä avainsana esiintyy sivustollasi. Lisäksi hakukonenäkyvyyteen vaikuttaa sivusi luotettavuus ja yleinen ”tärkeys” esimerkiksi muilta sivustoilta sinun sivustollesi esiintyvien linkkien perusteella. Näihin voi olla vaikeaa vaikuttaa ainakaan nopeasti, mutta hakutermien sijoitteluun sivustolle voi ja pitääkin.

  • Kriittiset hakusanat tulee sijoittaa sivuston ”paraatipaikoille.” Näitä ovat selaimen välilehdessä tai ikkunan nimessä ja esimerkiksi Googlessa näkyvät title-otsikot, etusivun otsikot ja valikot. Google on kuitenkin ajan myötä oppinut huomaamaan ”huijarit”, joten kriittisiä hakusanoja tulee viljellä myös leipäteksteihin. Koska kriittiset avainsanat luonnollisesti myös kuvaavat liiketoimintaasi parhaiten, tämän ei pitäisi olla hankalaa.
  • Tärkeät hakusanat kannattaa lisätä etusivun ulkopuolisiin otsikoihin, alaotsikoihin sekä muualle sivustolle. Näitä kannattaa jälleen kerran käyttää myös sivuston teksteissä, jotta hakukone uskoo että sivustolla on oikeasti kysymys mainituista asioista.
  • Hyödyllisiä hakusanoja voi toki käyttää otsikoissakin, jos tärkeämpiä asiaan sopivia ei ole tai niitä voi lisätä tärkeämpien lisäksi. Hyödyllisten hakusanojen optimoinnissa toimiva keino on kuitenkin sivuston leipäteksteissä viljely ja käyttö siellä täällä sivustolla.

Hyödyllisiä vinkkejä hakukoneoptimointiin

Hakukoneoptimointi kuulostaa näillä neuvoin ehkä jopa yksinkertaiselta, mutta hakusanailoitteluun lähtiessään kannattaa muistaa muutama asia:

  • Kirjoita fiksua tekstiä. Nettisivusi tarkoitus on tarjota ihan oikean asiakkaan silmäparille tietoa tai myydä. Robotin mielestä otsikko ”halpa Turku autohuolto ilmainen vikatestaus Volkswagen vaihdelaatikkoremontti” voi olla asiaan liittyvä, mutta nettisivun tehokkuus kärsii aika lailla jos lisääntynyt klikkaajamäärä lähtee vaikealukuisia tekstejä karkuun.
  • Google osaa lukea, ainakin vähän. Jos otsikon tai tekstin kirjoittaminen montaa avainsanaa käyttäen tuntuu vaikealta, voi sanoja myös taivuttaa. ”Pyydä tarjous edulliseen remonttiin autohuollon ammattilaiselta” on Googlelle jokseenkin sama asia kuin ”Pyydä tarjous edullinen remontti autohuolto ammattilainen.”
  • Älä mene liiallisuuksiin. Runsaudenpula iskee hakukoneoptimoinnissa nopeasti. Avainsanoja ei kuitenkaan kannata valita liian montaa tai muuten joutuu pakostakin kirjoittamaan todella pitkästi. Tämä satuttaa asiakkaiden mielenkiintoa sivustoosi.

Jos tuntuu siltä, ettei yrityksesi näy hakemalla, investoi hieman aikaa ja tee nettisivustasi sellainen, jota hakukoneet haluavat näyttää! Yhdistelemällä näyttävän nettisivun ja hyvän hakukoneoptimoinnin uskallamme lähestulkoon luvata, että saat nettimarkkinoinnista lisää tehoa! Jos vielä arveluttaa, muista että hakukoneoptimointi on yksi harvoja digitaalisen markkinoinnin muodoista jota voi viilailuun käytettyä aikaa lukuunottamatta tehdä ilmaiseksi!