Facebookin jakokisan, tykkäyskisan tai kommentointikisan säännöt (Facebook-arvonnat) - Mainostoimisto 4D

Facebookin jakokisan, tykkäyskisan tai kommentointikisan säännöt (Facebook-arvonnat)

1409593_116582521

Jokainen Facebookia vähänkään enemmän käyttävä törmää todennäköisesti päivittäin erilaisiin “tykkää ja jaa”-kisoihin joilla pyritään saattamaan yleisön tietoisuuteen jokin tapahtuma tai tuote. Tiesitkö, että nämä kampanjat ovat kuitenkin Facebookin sääntöjen vastaisia?

Kilpailun järjestämistä harkitsevalle on onneksi tarjolla lukuisia sallittuja vaihtoehtoja. Keskeisenä asiana säännöissä on, että kilpailun tulee tapahtua käyttäjien oman Facebook-seinän sijaan yrityksen Facebook-seinän sisällä tai erityisessä sovelluksessa.

Listasin alle muutamia (vuoden 2015 toukokuussa) sallittuja ja kiellettyjä vaihtoehtoja erilaisten kampanjoiden järjestämiseksi, sekä viimeiseksi vielä Facebookin tämänhetkiset viralliset säännöt kampanjoihin liittyen.

Tykkäyskisat ja arvonnat

Kilpailuja voi järjestää Facebookissa mm. tykkäyksiä keräämällä. Facebook kuitenkin muutti kampanjasääntöjään vuoden 2014 lopulla, poistaen ns. tykkäysportin eli “like gaten” käytön sallituista markkinointikeinoista. Erilaisia tykkäyksiin perustuvia sallittuja ja kiellettyjä esimerkkejä ovat mm. seuraavat:

  • Sallittua: Pyytää käyttäjä tykkäämään yrityksen julkaisusta arvontaan osallistuakseen, esimerkiksi perjantai-arvonta jossa kaikkien kuvasta tykänneiden kesken arvotaan tuotepaketti.
  • Sallittua: Tykkäysperusteisten äänestysten järjestäminen, kuten vaikkapa kahden tuotteen kuvan jakaminen ja käyttäjien houkutteleminen äänestämään mieluisampaa tuotetta tykkäämällä sen kuvasta.
    Huom! Äänestykset mallia “Tykkää jos olet sitä mieltä että X, jaa jos sitä mieltä että Y” on kielletty!
  • Sallittua: Kommenttien tykkäyksiin perustuvat kilpailut. Voit esimerkiksi pyytää käyttäjiä kommentoimaan julkaisuun vaikkapa nimiehdotuksen uudelle tuotteelle ja käyttää kommenttien tykkäyksiä äänestysmekanismina parhaalle nimelle.
  • Kiellettyä: Käyttäjän houkutteleminen yrityksen sivun tykkääjäksi arpomalla yrityksen sivusta tykänneiden kesken jotain.

Mainittakoon vielä, että jos yrityksesi kehittää sovelluksia tai palveluita muualla kuin Facebookissa, “like gaten” kielto kattaa myös lisäominaisuuksien aktivoinnin tai virtuaalisten pisteiden jakamisen yrityksesi sivusta tykkäämisen vastineeksi.

Jakamis- ja kommenttikisat

Toinen suosittu Facebook-markkinointikeino on järjestää jakamiseen tai kommentointiin perustuvia kilpailuja. Kuten mainittua, “tykkää ja jaa”-kilpailut ovat olleet kautta aikojen kiellettyjä, eikä omalle seinälle jakamaan kannustamista muutenkaan saa tehdä. Muutama sallittu vaihtoehto jakamiselle kuitenkin on onneksi olemassa!

  • Sallittua: Kilpailuosallistumisten vastaanottaminen kommentoimalla kuvaa tai julkaisua.
  • Sallittua: Kilpailuosallistumisten vastaanotto pyytämällä tykkääjiä jakamaan sisältöä yrityksesi sivulle kommentteina tai seinäkirjoituksina.
  • Sallittua: Testi tai quiz, jonka tuloksen voi nappia painamalla jakaa omalle seinälle tuloksen saatuaan.
  • Kiellettyä: Kilpailut ja arvonnat, joissa pyydetään merkitsemään kaveri kommentteihin, esim. “merkitse kommentteihin kaveri, jolla olisi juuri nyt käyttöä tonnille riihikuivaa”

Kilpailustaan saa myös tehdä jakamista palkitsevan. Esimerkiksi sallittu kommenttien tykkäyksiin perustuva äänestys toimii melko hyvin myös jakojen lisäämisessä, sillä voittajiksi haluavat mitä luultavimmin jakavat julkaisun kavereiden äänten toivossa. Tähän ei kuitenkaan saa kehottaa millään lailla.

Kampanjasovellukset

Facebook tarjoaa käyttäjille myös mahdollisuuden käyttää kampanjansa toteuttamiseksi erilaisia kampanjasovelluksia. Aiemmin kampanjasovelluksen käyttöä jopa vaadittiin. Nykyisin kampanjansa voi toteuttaa joko sovelluksen avulla tai Facebookin omia kommentointi- ja tykkäysominaisuuksia apuna käyttäen.

Kampanjasovelluksien perustarkoituksena on kerätä osallistujilta sähköpostiosoitteita ja muita yhteystietoja markkinointitarkoituksiin kilpailuun osallistumista vastaan, ja kampanjasovelluksen saa luotua kohtuullisen nopeasti.

Kampanjan laillinen toiminta on kampanjoijan vastuulla. Kampanjalla on siis oltava kunnossa sekä viralliset säännöt että ehdot ja kelvollisuusvaatimukset (esim. ikä- ja asuinpaikkarajoitteet). Lisäksi kampanjoija on vastuullinen palkinnoista ja siitä, että mahdollisten kampanjan yhteydessä kerättävien tietojen käyttöön on hankittu tarpeelliset luvat. Erityisesti tulee kiinnittää huomiota markkinointilupien hankintaan.

Facebookin puolelta tulevat seuraavat pakotteet:

  • Osallistujan tulee vapauttaa Facebook kaikesta vastuusta.
  • Kampanjan on ilmoitettava, ettei kampanja liity mitenkään Facebookiin eikä Facebook hallinnoi, sponsoroi tai suosittele sitä.

Miksi noudattaa Facebookin kampanjasääntöjä?

Lyhyellä tähtäimellä ajatellen Facebookin kampanjasääntöjen noudattaminen saattaa tuntua hankalalta tai jopa turhalta – eikai nyt monikansallinen noin puolitoista miljardia käyttäjää omaava palvelu jaksa edes kiinnostua siitä, mitä suomalainen yritys palvelussa touhuaa?

Vaikuttaa siltä, että Facebook jaksaa kyllä valvoa sääntöjen noudattamista. Facebook tarjoaa myös helpon työkalun sääntörikkeistä ilmoittamiseen ja tutkii suuren osan raporteista. Näin esimerkiksi kilpailijan edustajalle tai mainoksen ärsyyntyneelle vastaanottajalle on melko helppoa henkilötilinsä puolelta raportoida yrityksen rike.

Pitemmän päälle “laittomista” kampanjoista on laihasti hyötyä, sillä etenkin sen jälkeen, kun Facebook poisti kampanjasovelluksen käyttöpakon, iso osa säännöistä perustuu käyttäjien kommentteihin siitä, mikä palvelussa toistuvasti ärsyttää. Potentiaalisia asiakkaita oikeasti ärsyttävästä mainoskampanjasta harvemmin irtoaa suuremmalti tehoa.

On myös muistettava, että Facebookilla on oikeus poistaa ehtoja rikkova sivu. Koska yrityksen Facebook-tykkääjien keräämiseen ja näkyvyyteen satsattu rahamäärä ja aika on kuin mikä tahansa markkinointi-investointi, ei sitä missään nimessä kannata ehdoin tahdoin tuhota. Et varmaan polttaisi oman yrityksesi tienvarsimainostakaan maan tasalle?

Lisättäköön vielä, että jos jonkun hyväksyntä joko Facebookin käyttöehtojen tai Suomen lain mukaan on kyseenalaista, kysy AINA asiaa ensin asiantuntijalta!

Facebookin kampanjasäännöt

  1. Jos käytät Facebookia kampanjan (esimerkiksi kilpailun tai arvonnan) tiedotuksessa tai hallinnassa, olet vastuussa kampanjan laillisesta toiminnasta, mukaan lukien
    1. virallisista säännöistä
    2. tarjouksen ehdoista ja kelvollisuusvaatimuksista (esim. ikä- ja asuinpaikkarajoitukset)
    3. kaikkien kampanjaan liittyvien säädösten noudattamisesta sekä kampanjan yhteydessä tarjotuista palkinnoista (esim. rekisteröityminen ja tarpeellisten pakollisten hyväksyntien hankinta).
  2. Facebook-kampanjoissa on oltava seuraavat tiedot:
    1. Jokaisen osallistujan on vapautettava Facebook kaikesta vastuusta.
    2. Kampanjan on ilmoitettava, ettei Facebook sponsoroi, suosittele tai hallinnoi kampanjaa millään tavalla eikä se liity mitenkään Facebookiin.
  3. Kampanjoita voidaan hallita Facebookissa sivuilla tai sovelluksissa. Henkilökohtaisia aikajanoja ja kaveriyhteyksiä ei saa käyttää kampanjoiden hallitsemiseen (esim. ”jaa aikajanallasi ja osallistu”- tai ”jaa kaverisi aikajanalla ja osallistut useammin”- ja ”osallistu merkitsemällä kavereitasi tähän julkaisuun” -tyyppiset kehotukset on kielletty).
  4. Me emme auta sinua kampanjasi hallinnassa, ja hyväksyt sen, että jos käytät palveluamme kampanjasi hallitsemiseen, teet sen omalla vastuullasi.