Facebook-sivujen säännöt - Mainostoimisto 4D

Facebook on erittäin tehokas työkalu yrityksen markkinointiin yrityksen oman sivun kautta. Pelisäännöt voivat kuitenkin helposti unohtua, etenkin kun Facebook määrittelee voimassa olevien lakien lisäksi omat säännöstönsä yrityssivujen sisällölle ja kampanjoiden toteuttamiselle.

Käsittelen tässä artikkelissa sivuihin liittyvien Facebookin sivujen käyttöehtojen tärkeimmät asiat. Koko käyttöehdot pääsee lukemaan täältä ja tarvittaessa kannattaa myös tutustua ehdoissa linkattuihin muihin sääntöihin.

Facebook-sivun yleiset pelisäännöt

Yrityksen Facebook-sivujen käyttöä on rajoitettu muutamin tavoin.

Mainostilan myyminen Facebook-sivuille on kiellettyä, mutta saat luonnollisesti mainostaa itse valmistamiasi tai jälleenmyymiäsi tuotteita ja palveluita.

Kaikille näkyvää julkista kansikuvaa koskevat myös muutamat säännöt:

  • Kansikuva ei saa olla harhaanjohtava tai valheellinen.
  • Kansikuva ei saa rikkoa tekijänoikeuksia. Tämä kannattaa muistaa eritoten, jos käytät yrityksesi tai tapahtumasi markkinoinnissa esimerkiksi julkisuuden henkilöitä. Jos on epäselvää, sisältyykö sopimuksiinne oikeus käyttää vaikkapa artistin promokuvia keikan mainonnassa, kannattaa tämä varmistaa ensin.
  • Henkilökäyttäjiä ei saa kannustaa jakamaan kansikuvaa omalle seinälle.

Viimeisenä on huomattava, että tiettyjä tuotteita tai palveluita saa mainostaa sivulla vain tietyin rajoituksin. Facebookin rajoitukset ovat mielenkiintoisesti melkolailla Suomen lakia vastaavat, ja kuuluvat näin:

  • Jos sivulla esiintyy alkoholia, tupakkatuotteita, ampuma-aseita tai muita aikuisille suunnattuja tuotteita, on sivulle asetettava 18 vuoden ikäraja.
  • Erilaisia kasino- tai muita rahapelejä ja maksullisia arvontoja puolestaan saa mainostaa vain Facebookin etukäteisellä suostumuksella tietyissä maissa.
  • Reseptilääkkeitä ei saa mainostaa lainkaan, ja verkkoapteekkien markkinointi on sallittua vain luvanvaraisesti

Luonnollisesti sivu ei saa myöskään sisältää petollista, harhaanjohtavaa tai virheellistä sisältöä, joten julkaisut kannattaa tarkastaa virheiden varalta muutamaan kertaan ennen sivulle lisäämistä.

Tarjouksia ja kampanjoita koskevat erityissäännöt

Useimmat tehokkaat mainoskampanjat keräävät tietoa käyttäjiltä. Facebookin käyttöehtojen mukaan tietojen keräämisessä tulee kuitenkin muistaa ja/tai ilmoittaa seuraavat asiat:

  • Tietoja keräät sinä tai yrityksesi, ei Facebook. Tämän on käytävä ilmi selvästi.
  • Tietojen tai sisällön keräämisestä on ilmoitettava käyttäjille ja pyydettävä niiden käyttöön lupa (mm. sähköpostiosoitteiden kerääminen kampanjaa varten vaatii luvan tietojen antajalta)
  • Mahdollisia lakisääteisiä määräyksiä tulee noudattaa ja hankkia tarvittavat luvat sisällön ja tietojen keräämistä ja käyttöä varten. Näiden noudattaminen ja hankinta on kampanjoijan vastuulla.

Kampanjointitarkoituksessa ei myöskään saa merkitä tai kannustaa muita merkitsemään sisältöä virheellisesti. Esimerkkejä luvallisesta ja luvattomasta merkitsemisestä ovat mm. seuraavat:

  • Sallittua: Konserttilavalta otetaan kuva yleisöstä, ja eturivissä näkyviä kehotetaan merkitsemään itsensä ja kuvassa näkyvät kaverinsa.
  • Sallittua: Käyttäjiä kehotetaan osallistumaan arvontaan kommentoimalla ehdotus uuden tuotteen nimeksi tai tykkäämään kuvasta.
  • Kiellettyä: Sivun tykkääjiä kehotetaan merkitsemään itsensä tuotekuvaan ehtona arvontaan osallistumiselle.

Kampanjoiden ja kilpailujen säännöistä olemme kirjoitelleet blogissamme laajemmankin tietopaketin, jonka voi käydä lukemassa täältä! [LINKKI TÄHÄN]

Näitä ohjeita noudattamalla saat yrityksesi Facebook-sivusta tehokkaan ja toimivan sekä sääntöjen mukaisen markkinointikeinon. Muistathan, että jos jonkun hyväksyntä joko Facebookin käyttöehtojen tai Suomen lain mukaan on kyseenalaista, kysy AINA asiaa ensin asiantuntijalta!