Optimoitu landing page tuo potkua kampanjaan - Mainostoimisto 4D
creative-apple-desk-office-e1434960033672 (1)

Netissä mainoskampanjoita järjestäviltä jää valitettavan usein huomiotta se, mihin kampanjalinkki Googlessa, Facebookissa tai mainosbannerissa johtaa. Mainonnasta saa kuitenkin paljon parempaa tehoa, jos mainosta klikkaavan johtaa firman etusivun sijaan tarkoituksenmukaiselle ja hyvin optimoidulle laskeutumissivulle eli landing pagelle!

Miksi suunnitella landing page?

Lyhyt vastaus on, että kampanjamainoksen laskeutumissivun ja yrityksen nettisivun tarkoitukset ovat toisistaan huomattavasti eroavat.

Jos kävijä päätyy nettisivuillesi mainosta klikkaamalla, on hän luultavasti kiinnostunut juuri mainoksessa mainitusta tuotteesta tai palvelusta. Firmasi etusivu puolestaan kertoo yleisesti yrityksestä ja sen palveluista. Tässä ei ole mitään vikaa, kun nettisivun tarkoitus on herätellä potentiaalisen asiakkaan kiinnostusta tai tarjota jollekin tietoa yrityksestä.

Mainoksen klikkaaja on myös yleensä kiinnostunut ostamaan, jättämään tarjouspyynnön tai ainakin näkemään mitä mainoksen takana on. Ensimmäiset kaksi saa parhaiten onnistumaan, kun se on tehty kävijälle mahdollisimman helpoksi. Viimeisen tyyppiset kävijät puolestaan saattaa saada siirrettyä kiinnostuneista ostajiksi, jos ostamisesta muistuttelee sivulla.

Toimivan landing pagen suunnittelu

Hyvän landing pagen suunnittelun ohjenuoriksi kannattaa ottaa nämä:

  • Mene suoraan asiaan äläkä jaarittele. Sivun tärkeimpien asioiden pitäisi olla nähtävillä helppolukuisena ja lyhyenä tekstinä heti kättelyssä. Kappaleiden sijaan asiansa voi kertoa lyhyesti esimerkiksi listoja apuna käyttäen.
  • Ohjaa kävijän huomiota otsikkoon ja call to actioniin. Ison, selkeän ja puoleensa vetävän otsikon ja call to actionin tulisi olla lähekkäin toisiaan ja kerätä leijonanosa käyttäjän huomiosta. Ne pitää nähdä heti sivun auetessa.
  • Yksinkertainen on kaunista. Sivulla pitää olla minimimäärä käyttäjän huomion tai vielä pahempaa, internetselaimen, muualle vieviä elementtejä. Esimerkiksi normaalin nettisivun valikot voi ihan hyvin jättää pois.
  • Tarjoa yhdenmukainen kokemus. Jos itse klikkaisit mainostasi, mitä odottaisit? Käyttäjän odotuksien mukainen laskeutumissivu ja tulokseen (ostos, tarjouspyyntö tms.) johtava prosessi vähentää tarkoituksettomia klikkauksia ja nostaa konversioprosenttia.
  • Muista tarkoituksenmukaisuus. Mikä juuri sinun landing pagesi tarkoitus on? Sivun suunnittelun ja sisällön tulee tukea tarkoitusta. Esimerkiksi some-jakonapit häiritsevät ostamiseen ajavalla sivulla, mutta jos tarkoitus on saada joku leviämään, ne saa ja kannattaa lisätä sivulle.
  • Kokeile eri mediatyyppejä. Esimerkiksi videon näyttäminen sivulla nostaa sivun huomioarvoa. Nuorisoon puolestaan saattaa vedota tuoteaiheinen selainpeli.
  • Palkitse tavoitteesi täyttämisestä. Tarjoa sivun tarkoituksen täyttäneelle jotain palkinnoksi, esimerkiksi ilmaista opasta, alennuskoodia tai jotain muuta.
  • Herätä luottamusta. Internetistä löytää melkoisen määrän petollisia yrityksiä. Etenkin kohdeyleisölle tuntematon yritys tai tuote kaipaa kampanjalleen sellaisen landing pagen, joka herättää asiakaskunnassa luottamusta.

Laskeutumissivun testaus ja optimointi

Landing pagen tekemisen tai tilaamisen jälkeen se yhdistetään kampanjaan ja aletaan takomaan tulosta. Sivua ei kuitenkaan kannata jättää huomiotta, vaan testaamista ja parannuksia pitää tehdä aktiivisesti.

Tulosseurannan perustarkoituksena on kertoa, mikä toimii ja mikä ei, ja esimerkiksi sitä, moniko mainoksesta landing pagellesi päätynyt jätti tietonsa tai osti tuotteen pitää seurata aktiivisesti. Tuloksista pitää kuitenkin vetää johtopäätöksiä esimerkiksi seuraavin perustein:

  • A/B-testaus. Nykyaikaiset digimainonnan hallinnointityökalut tarjoavat paljon mahdollisuuksia A/B-testaukseen. Lyhyesti osa käyttäjistä ohjataan alkuperäiselle ja osa hieman muutetulle sivulle ja seurataan kumpi toimii paremmin. Tästä kannattaa ottaa ilo irti tekemällä pieniä muutoksia kuviin, teksteihin tai asetteluun ja kokeilemalla niiden vaikutuksia.
  • Käyttäjien päätelaitteet. Nettiä selaillaan monella eri laitteella ison näytön pöytäkoneesta ja sivu näkyy eri tavalla. Aseta analytiikkasi seuraamaan konversiota laitetyypin mukaan, ja jos tulokset jollain näytöllä ontuvat, selvitä miksi ja korjaa asia!
  • Kohderyhmät. Jos tuotteesi vetoaa moneen eri käyttäjäryhmään, esimerkiksi Facebookin ja Googlen avulla voi ainakin hieman seurata, onko vetoavuus esimerkiksi tiettyihin ikäryhmiin tai alueisiin poikkeuksellisen huono. Esimerkiksi luomalla monta kopiota samasta landing pagesta, yhdistämällä ne eri ryhmiin kohdistettuihin kampanjoihin ja seuraamalla näiden tehokkuutta voi kerätä arvokasta dataa siitä, keneen sivu vetoaa.

Optimointia ja testausta voi luonnollisesti tehdä muillakin keinoin ja käytännössä kyllästymiseen asti. Täydellistä digitaalisessa markkinoinnissa harvoin saa, ja takuuvarmasti ei ensi yrittämällä. Kuluttamalla optimointiin ja testaukseen ainakin vähän aikaa saa siis parannettua tuloksiaan melkoisen takuuvarmasti!

Näillä vinkeillä saat toivottavasti nettikampanjoistasi puristettua irti lisää liidejä tai kauppaa! Kun kampanja on ohi ja tulokset taulussa, kannattaa ehdottomasti muistaa myös vetää yhteen tulokset ja se mikä kullekin kohderyhmälle toimi tai jäi toimimatta. Aika markkinoida jotain uutta tulee aina takaisin, ja jos vanhoista virheistä ja menestyksestä on oppinut, tulokset paranevat koko ajan!