Sisältömarkkinointi - Miten sisällöntuotanto onnistuu?

Sisältömarkkinointi on hypessä, mutta miten se myy? Miten sisällöntuotanto onnistuu?

Kaikki tietävät, että hyvä sisältö myy – mutta miten sitä tehdään? Miten sisältö avittaa kauppojen syntymistä?

Sisällöntuotanto on käytännössä usein kirjoittamista, puhumista tai kuvittamista. Kaikki myös kokevat osaavansa tehdä sisältöjä – mutta suinkaan kaikki eivät tiedä miten tehdään markkinoinnillinen sisältö, jolla saadaan tuloksia. Sisällöntuotanto vaatii osaamista ja ymmärrystä vaikkapa siitä, mitkä ovat toimivan videon ominaispiirteet tai millaisen tekstin lukija jaksaa lukea alusta loppuun.

Sisältömarkkinoinnissa puhutaan arvokkaasta ja merkityksellisestä sisällöstä. Esimerkiksi blogiteksti, joka auttaa ratkaiseman ongelman, on asiakkaalle arvokas. Video, joka liikuttaa suuntaan tai toiseen, on merkityksellinen. Ja niin edelleen.

Sisältö myy kaikkialla. Kaikki mitä voit lukea ja nähdä verkossa sekä printissä ja tv:ssä on sisältöä, jolta odotetaan kaupantekoa; verkkosivuston tekstit, blogit, videot, podcastit, kuvat, infograafit, testit ja kyselyt.

Sisältöjä luodaan jotta:

  1. Potentiaalisia asiakkaita voidaan houkutella yrityksen verkkoympäristöön.
  2. Asiakkaita viedään eteenpäin ostosmatkalla.
  3. Vakuutetaan ostamaan palvelu ja tuote meiltä.
  4. Pidetään asiakas tyytyväisenä, niin että hän kehuu meitä muillekin.

Sisältömarkkinointi on tapa tehdä markkinointia ja mainonta on tapa levittää tehtyä sisältöä. Sisältömarkkinoinnin vahvuus piilee siinä, että kun sisältö on tarpeeksi mielenkiintoista, vetää se ihmisiä puoleensa itsestään. Potentiaaliset asiakkaat hakeutuvat yrityksen luokse itse, ilman tunkemista ja pakottamista.

Kiinnostavista asioista viestitään kiinnostavasti, kun otetaan huomioon muutamia reunaehtoja:

  • Verkossa lukijan pinna on lyhyt. Suunnittele teksti ja rajaa aihe riittävällä tarkkuudella.
  • Ole mieluummin käytännönläheinen kuin abstrakti. Johdata lukija asiaan johdonmukaisessa järjestyksessä.
  • Satsaa otsikkoon, laita siihen koukku tai härski lupaus.
  • Tiivistä viesti niin, että pääpointti ei pääse katoamaan.
  • Kirjoita kohdeyleisölle, älä kollegalle tai oppikirjaa varten. Popularisoi vaikeat erikoisaiheet.
  • Käytä esimerkkejä. Auta vastaanottajaa ymmärtämään.
  • Älä yli- tai aliarvio lukijan tiedon tasoa.
  • Testaa sisältö muilla ennen julkaisua.
  • Kill your darlings.

B2B ei ole tekosyy tuottaa tylsää! Se, että yritys tekee kauppaa muiden yritysten kanssa, ei ole todellakaan mikään tekosyy tuottaa tylsää sisältöä.