Loppuvuoden 2015 digimarkkinointitrendit - Mainostoimisto 4D
Sulje

Tilaa uutiskirje

Kenttä on validointitarkoituksiin ja tulee jättää koskemattomaksi.

Loppuvuoden 2015 digimarkkinointitrendit

Digitaalinen markkinointi on jatkuvaa muutosta elävä ala, ja menestyäkseen on pysyttävä ajan hermolla. Nostimme esiin neljä meistä vaikuttavaa trendiä, jotka digimarkkinointia loppuvuodelle 2015 suunnitellessa kannattaa pitää mielessä.

1. Mobiilin mainonnan kasvu

Erilaiset mobiililaitteet ovat nykyisin monelle pääasiallinen väline netin käyttöön. Markkinoinnin räätälöinti mobiilia varten on digimaailmassa yhä enemmän ”kivan jutun” sijaan elinehto. Mobiilialustat ovat tuoneet esiin myös kokonaan tietokoneilta suljettuja kanavia joiden käyttäjämäärät ja vaikuttavuus kasvavat koko ajan. Mm. Instagram, WhatsApp ja Snapchat ovat lähes kokonaan mobiilisti käytettäviä palveluita, ja etenkin nuorta käyttäjäkuntaa kannattaakin lähteä tavoittelemaan mobiilialustoilta.

Myös Google tulee varmasti lisäämään mobiilin tärkeyttä omissa palveluissaan entisestään, jo nyt algoritmimuutoksella rankaistiin mobiiliin soveltumattomia sivuja, hakutuloksista saa myös sovellusten sisältöä ja jopa AdWordsiin on lanseerattu erityinen ”vain soitto”-mainostyyppi mobiilikäyttäjiä varten.

2. Videosta tulee arkipäivää

Videomainonta yleistyy hurjaa tahtia, ja meidän veikkauksemme on että etenkin ”oikeaa” sisältöä tarjoavat videot tulevat nousemaan yhdeksi markkinoinnin tehokkaimmista keinoista. Videoblogit, esittelyvideot ja muu mielenkiintoinen videosisältö houkuttelee asiakkaita ja koetaan mainonnan sijaan lisäarvoa tuottavana.

Visuaalisuutensa ansiosta video on myös tehokas markkinointikeino ihan rehelliseen mainontaan.  Monen some-kanavan autoplay-ominaisuuden ansiosta video on lähes verrattavissa banner-mainontaan. Tulevaa markkinointia suunnitellessaan kannattaakin pohtia, miten yrityksesi saisi hyödynnettyä videota markkinoinnissa.

3. Yhä harvemmasta paikasta saa rahalla mainostilaa

Facebook ja Google toimivat pitkälti kuin kehittyneempinä versioina mainostilaa myyvistä mediataloista. Näissä medioissa rahalla saa näkyvyyttä mille vain hyväksyttävälle viestille, ja etenkin Facebook lähes pakottaa käyttämään merkittävästi rahaa yhteisön luomiseen ja sille tiedottamiseen. Ehkä tästä syystä monelle on jäänyt kuva, että tuloksellinen digimarkkinointi vaatisi paksua lompakkoa. Enenevissä määrin tämä ei kuitenkaan pidä paikkaansa.

Uudemmat sosiaalisen median kanavat tarjoavat nokkelalle markkinoijalle mahdollisuuden loistaa pienelläkin budjetilla. Esimerkiksi suosittu kuvaviestipalvelu Snapchat ja pikaviestin WhatsApp ovat kokonaan ilman maksettua mainontaa. Niinpä näissä medioissa näkyäkseen ja seuraajia kerätäkseen täytyy tuottaa mielenkiintoista sisältöä, joka puhuttelee kohdeyleisöä. Tämä kannattaa muistaa, sillä näillä ja lukuisilla muilla palveluilla on jo laaja, aktiivinen ja nopeasti kasvava käyttäjäkunta, jonka tavoittaminen saattaa onnistua erittäinkin kustannustehokkaasti!

4. Sisältö ja lisäarvo ovat kuninkaita

Internet on täynnä maksettua mainontaa ja mainospaikkoja, joten niiden tehokkuus sekä ihan absoluuttisesti että suhteessa hintaan on jatkuvassa laskussa. Perinteistä Google- ja Facebook-mainontaa ei tietenkään kannata kokonaan unohtaa, sillä nämä kanavat ovat edelleen hyviä tapoja kerätä liikennettä sivustoille, mutta tehokkuuteensa nähden puoli-ilmainen maksettu nettimainonta alkaa olla menneen talven lumia.

Tätä nykyä nettisivuilla, sosiaalisessa mediassa ja muualla internetissä julkaisemasi sisältö on tärkeä asia, ja sisällöntuotantoon tulee panostaa entistä vahvemmin. Tarjoa siis asiakkaalle myyntipuheen sijaan oikeaa lisäarvoa ja pieniä palasia omasta ammattitaidostasi vaikkapa blogilla, videoilla ja muulla tuotannolla ja pidä aktiivisesti yhteyttä sosiaalisen median yhteisöissä, sähköpostilistoilla ja muuallakin!Vuotta 2015 voisi siis kutsua ”sisällön vuodeksi”, sillä lähes kaikki tämän hetken kuumimmat markkinointitrendit korostavat sisällön merkitystä markkinointikeinona. Mieti siis, miten juuri sinä saisit omasta yrityksestäsi aikaan koukuttavaa sisältöä sen sijaan, että huutelisit potentiaaliselle asiakkaalle olevasi paras!

Kaipaatko tuloksia?
Ota yhteyttä!

Mikko Granström

Tiia Nevalainen

Ota yhteyttä