creative-apple-desk-office-e1434960033672

Sivusto, johon käyttäjä ensimmäiseksi hakukoneesta tai mainoksesta klikattuaan päätyy, eli laskeutumissivu, on äärimmäisen tärkeä osa nettimarkkinoinnin tehokkuutta!

Jos netissä harrastaa minkäänlaista mainontaa tai edes aktiivisesti ja suunnitelmallisesti pyrkii näkymään Googlessa, kannattaa aloittaa suunnittelemalla hyvä laskeutumissivu. Kirjoitimme muutaman vinkin siihen, millainen laskeutumissivu on toimiva ja mitä siellä pitäisi näkyä.

Mikä on laskeutumissivu?

Laskeutumissivulla eli landing pagella tarkoitetaan mitä tahansa sivua, johon käyttäjä ohjautuu linkkiä klikattuaan:

  • Sivuston yleinen etusivu.
  • Erillinen landing page, jonne ohjataan liikennettä esim. Google- tai Facebook-mainonnalla.
  • Kampanjaa tai tuotetta varten toteutettu erillinen sivu.

Kampanjasivuista kirjoittelimme jo aiemmin blogissamme, joten tässä käsittelemme eritoten etusivun tai erillisen landing pagen tapausta.

Yksinkertaisuus kunniaan!

Laskeutumissivun suunnittelussa kannattaa pitää mielessä vanha viisaus, ”yksinkertainen on kaunista”. Hyvän landing pagen tulisi kertoa saman tien avaajalleen sivun tarkoitus, eli vastata kysymyksiin:

  1. Mitä tuotetta tai palvelua tämä sivu käsittelee?
  2. Miksi tämä tuote tai palvelu kannattaisi ostaa juuri tämän sivun omistajalta?
  3. Miten tämä ostaminen onnistuu?

Landing pagen testaaminen on helppoa – näytä sivua vaikkapa läppäriltä noin viisi sekuntia jollekin, lyö kansi kiinni ja kysy nuo kysymykset. Ainakin ensimmäisen kysymyksen täytyisi olla siinä kohden selvä, ja mielellään toisesta ja kolmannestakin jonkinlainen idea, lähinnä pitääkö lähettää tarjouspyyntö, käydä fyysisesti jossain, tilata netistä tms.

Ihan konkreettisia suunnitteluvinkkejä

Tehokkaan landing pagesta saa, kun suunnittelee yksinkertaisen sivun, jossa tärkeimmät elementit on asetettu ”paraatipaikalle” keräämään huomiota. Sivu itsessään voi olla vieritettävä tai vähän pitempi, mutta tärkeimpien asioiden tulisi käydä ilmi heti kättelyssä kun sivu avautuu. Vähemmän tärkeitä asioita voi sijoitella muualle sivulle tarpeen mukaan.

Sivun pitää tarjota myös helppo tapa ottaa yhteyttä yritykseen. Tämän ei välttämättä tarvitse olla samalla sivulla, jos sivulla on hyvä call to action-nappi tai muu visuaalisesti houkutteleva kehote, jota klikkaamalla pääsee SUORAAN yhteydenottoon. Yhteydenottosivulta sitten olisi hyvä löytyä lomake, puhelinnumero ja sähköpostiosoite. Etenkin, jos tuotteesi vetoaa laajaan ikähaarukkaan, on tärkeää tarjota kaikki kolme kanavaa. Kokemuksemme mukaan nuoret suosivat eritoten lomakkeita ja sähköpostia, kun taas vanhemmat asiakkaat ja mobiilikäyttäjät mieluiten soittavat.

Lisäksi, tarpeen mukaan nämä asiat tulee muistaa selventää sivulla niiltä osin kun ne sinun bisnestäsi koskevat:

  • Osoite / kartta paikasta
  • Aukioloajat
  • Maksutavat
  • Parkkipaikat lähistöllä

Näillä neuvoilla saat toivottavasti aikaan toimivan landing pagen, joka houkuttelee kävijät ottamaan yhteyttä ja muuttumaan todellisiksi asiakkaiksi!