kuvamainos

Yksi kuvallisen nettimainonnan perisynneistä, jota näkee etenkin perinteiseen mainontaan tutustuneiden keskuudessa, on mainonnan toteuttaminen niin, että suunnitellaan yksi mainos, lyödään haluttuihin medioihin parin kolmen viikon ajaksi ja toivotaan tuloksia. Nettimainontaa EI TODELLAKAAN kannata tehdä näin!

Aloita mieluummin siitä, että suunnittelet paljon mainoksia, kokeilet kaikkia ja jatkat parhaiden käyttöä. Alla mainitsimme lukuisia toimivia vaihtoehtoja kuvamainosten suunnitteluun ja optimointiin.

Kuvamainoksen tehokkuus ja anatomia

Kuvamainoksen toimivuuteen vaikuttavat seuraavat asiat:

  • Mainoskuva vastaa noin 60%:sta mainoksen toimivuutta.
  • Otsikkoteksti vastaa noin 30 prosentista.
  • Muu teksti vastaa noin 10 prosentista.

Kuvan valinta on siis tärkeää, mutta etukäteen on vaikea tietää, millainen kuva puree. Juurikin tämän takia kannattaa testata paljon erilaisia vaihtoehtoja.

Mitä kuvamainoksessa voi muunnella?

Kuvamainoksen suunnittelu lähtee siitä, otetaanko käyttöön kuva vai grafiikkaa. Mieluiten markkinointikampanjaa suunnitellessa kannattaa kokeilla molempia ja seurata niiden toimivuutta. Mm. seuraavia keinoja käyttämällä saa aikaan paletin erilaisia mainoksia, joita kokeilla.

  • Värimaailman tummuus / vaaleus
  • Kuvan kysymyksessä kuvan käsittelymetodi, esim. seepia, mustavalkoinen, Instagram-tyyppinen filtteri ym.
  • Kuvan aihe, esim. myymälä, tuote, ihminen tai luonto.
  • Kuvan reunus (border)
  • Grafiikan värit ja huomiohakuisuus
  • Tekstin väri ja fontti (esimerkiksi voi kokeilla ”käsin kirjoitetun” ja koneellisen näköisen fontin eroa)
  • Tekstin paikka kuvassa tai bannerissa

Tehokeinoja ja kokeilun arvoisia ”kikkoja”

Mainoksen kuvassa ja/tai tekstissä voi kokeilla paljon erilaisia tehokeinoja, joiden toimivuutta voi sitten mitata:

  • Call to action-kehoitteen pääverbi (tilaa vs. osta vs. kokeile…) ja tehostesanat (ilmainen, helppo, halpa, tarjous ym.)
  • Shokeeraava tai seksikäs kuvamainos voi olla joskus toimiva kunhan pysyy hyvän maun rajoissa.
  • Vauvat, lemmikit ja muu ”söpö” myy, etenkin tietyille kohderyhmille.
  • Välillä on ihan tehokasta HUUTAA isoin kirjaimin, vaikka se rumaa onkin.
  • Slangi, puhekieli ja ylipäänsä värikäs teksti auttaa mainoksen huomioarvossa. Myös erilaisia sanaleikkejä kannattaa kokeilla jos keksii.
  • Räikeä, vastavärein toteutettu mainos voi olla ruma, mutta usein juuri se myy.
  • Jos julkaiset sisältöä esimerkiksi Instagramissa tai Facebookin uutisvirrassa, ”amatöörimäinen” kuva voi joskus toimia erittäin hyvin, sillä liian huoliteltu kuva mielletään useammin mainokseksi.

Jo näillä muuntelukohteilla ja tehokeinoilla saa aikaan kirjaimellisesti loputtoman määrän mainoksia. Parhaiten toimiva strategia runsaudenpulan läpi luotsaamiseen on luoda paletti, ehkä kymmenkunta, erilaista mainosta ja ryhtyä kokeilemaan näitä. Toimivimpia on sitten suositeltavaa jatkokehitellä ja kokeilla pienemmin muutoksin saattaa yhä tehokkaammaksi. ”Täydellistä” ei oikeastaan edes ole, mutta aina vain paremman voi löytää.