Uudelleenmarkkinointi tuo tehokkaasti uusia asiakkaita - Mainostoimisto 4D

Uudelleenmarkkinointi tuo tehokkaasti uusia asiakkaita

Tiesitkö, että hyvillekin nettisivuille suuntautuvasta liikenteestä todennäköisesti vain muutama prosentti päätyy tekemään käyntinsä aikana kaupan? Tulokset eivät ole juuri parempia, vaikka nettisivun tarkoituksena olisi myymisen sijaan kerätä sähköpostiosoitteita markkinointilistalle tai saada potentiaalinen asiakas pyytämään tarjous.

Usein monta kymmentä prosenttia tästä liikenteestä on kuitenkin sellaisia kävijöitä, jotka pääsevät pitkälle, mutta kauppa tai muu tarkoitus ei kuitenkaan syystä tai toisesta toteudu. Tällaisten asiakkaiden houkuttelemiseen kannattaakin kokeilla uudelleenmarkkinointia eli remarketing- tai retargeting-mainontaa.

Mitä on retargeting/remarketing?

Englannin kielessä retargetingilla ja remarketingilla on selvä ero. Retargetingilla tarkoitetaan aiemmin verkkosivulla käyneen tai hakusanaa hakeneen mutta lopulta ostamatta poistuneen käyttäjän houkuttelua takaisin muilla sivustoilla näkyvien mainosten avulla. Remarketing puolestaan tarkoittaa aiemmin nettisivulla käyneen liidin tavoittelua sähköpostitse vaikkapa ostoskorin hylkäämisen jälkeen.

Google käänsi termin päälaelleen, ja alkoi puhua remarketingista tarkoittaen retargetingin määritelmään sopivaa markkinointia. Suomeksi molemmat taittuvat uudelleenmarkkinointi-sanan alle. Tässä puhumme termistä riippumatta retargeting-tyyppisestä mainonnasta.

Googlen remarketing-työkalut

Googlella uudelleenmarkkinointia voi tehdä Googlen AdWords-työkalujen avulla. Yksinkertaisimmillaan kampanjan saa pystyyn niin, että kerää sivultaan Googlen seurantakoodin avulla minimissään sata kävijää, ja aloittaa uudelleenmarkkinoinnin näille kävijöille Googlen display-verkossa.

Google tarjoaa kuitenkin myös hienostuneempia työkaluja niille, jotka näkevät hieman vaivaa sivustonsa optimoimiseen remarketingia varten:

  • Dynaaminen uudelleenmarkkinointi. Kävijän historiaan räätälöityä uudelleenmarkkinointia. Esimerkiksi verkkokauppa voi näyttää asiakkaalle mainoksissa tuotteita, joita asiakas on aiemmin selannut.
  • Mobiilisovellusten uudelleenmarkkinointi. Oman mobiilisovelluksen tai -sivuston mainoksien näyttöä asiakkaalle tämän käyttäessä muita mobiilipalveluita.
  • Hakumainosten uudelleenmarkkinointi. Mainosnäytöt sivuston vanhoille kävijöille seuraavien asiaan liittyvien hakujen yhteydessä.
  • Videoiden uudelleenmarkkinointi. Mainosnäytöt aiemmin videoitasi tai YouTube-kanavaasi selanneille käyttäjille muun YouTuben tai display-verkoston videopalveluiden käytön aikana.

Googlelle tyypillisesti remarketing-kampanjoitaan voi kohdistaa lähes kyllästymiseen saakka. Kohdistamisessa voi hyödyntää ja yhdistellä esimerkiksi seuraavia aspekteja:

  • Käyttäjän aiemmat toimenpiteet. Luomalla erilaisia uudelleenmarkkinointiluetteloita mainoksen voi kohdentaa vaikkapa vain niihin käyttäjiin, jotka ovat hylänneet verkkokaupan ostoskorinsa, tehneet haun tai edenneet etusivulta ainakin yhdelle muulle sivulle.
  • Nähdyt tai näkemättä jääneet sivut. Voit vaikkapa tavoitella käyttäjiä, jotka ovat etsineet tiettyä lentoa matkatoimiston sivuilta, nähneet tietyn reseptin tai vaihtoehtoisesti eivät ole käyneet tietyn tuotteen sivulla.
  • Edellisestä käynnistä kulunut aika. Googlen uudelleenmarkkinointievästeet saa säilymään vastaanottajan laitteessa hetkestä aina 540 päivään saakka (180 päivää hakutulosten uudelleenmarkkinointiin).

Tehokkaan ja tuloksellisen remarketing-kampanjan luomisessa kannattaa aluksi istua alas ja miettiä, mitä ja kenelle myydään ja millä perusteella. Jos tarkoituksena on saada asiakas ostamaan lounas tai elokuvalippu, on todennäköisesti huono idea markkinoida vuosi sitten sivuilla käyneelle. Autojen tai B2B-palveluiden myynnissä yrityksille pitempi skaala taas on eduksi.

Toimenpiteisiin perustuvaa markkinointia suunnitellessa joutuu myös miettimään, mitä todellisen ostopäätöksen lähellä oleva asiakas sivuillasi tekee, ja miltä sivulta lopullinen päätös syntyy. Miten itse ostaisit oman yrityksesi tuotteen tai ottaisit yhteyttä yritykseesi?

Uudelleenmarkkinointi Facebookissa

Myös Facebook tarjoaa mahdollisuuden uudelleenmarkkinointiin. Ajatus on sama – tavoitellaan Facebookin kautta yrityksesi nettisivuilla joskus käynyttä henkilöä, joka ei ole päätynyt ostopäätökseen tai muuhun konversioon. Muun Facebook-mainonnan tavoin retargetingia voi harrastaa joko tietokonesivuston oikeassa laidassa tai lisäämällä mainoksensa sopivien käyttäjien uutisvirtaan.

Facebook-retargetingin erikoisuutena on se, että Facebookin avulla retargetingia voi kohdentaa tarkkojen käyttäjäprofiilien perusteella. Jos esimerkiksi arvioi, että 18-25-vuotiaisiin yrityksen sivulla käyneisiin vetoaisi tuote X, ja 30-40-vuotiaisiin puolestaan tuote Y, voi luoda tarkemmin ikäkohdennettuja retargeting-kampanjoita eri viestein.

Uudelleenmarkkinoinnin hyödyt

Mitä erityistä hyötyä uudelleenmarkkinoinnista sitten on tavanomaisen nettimarkkinoinnin ohella käytettynä? Vastauksia kysymykseen on monia. Kaikki kuitenkin perustuvat siihen, että uudelleenmarkkinoinnin tehokas käyttö kilkuttaa kassaa:

  • Uudelleenmarkkinointi tulee yleensä suoraa näyttömainontaa halvemmaksi, laskipa hintaa näyttöjen, klikkien tai asiakashankintojen perusteella.
  • Korkeampi konversioprosentti
  • Kohderyhmä koostuu todennäköisemmin oikeasti tuotteestasi/palvelustasi kiinnostuneista ihmisistä
  • Bränditietoisuuden ylläpito tuomalla brändi toistuvasti potentiaalisen asiakkaan näkyville

Hyötyjä voisi varmasti listata muitakin, mutta yllä olevat lienevät ne tärkeimmät. Lisättäköön vielä, että yksinkertaisessa uudelleenmarkkinoinnissa alkuun pääsee helposti, ja tulokset alkavat näkyä nopeasti. Homman makuun pääsyn jälkeen tehoa voi vielä puristaa lisää optimoimalla markkinointia entistä tarkemmaksi!