Mobiilimarkkinointi - kuinka tavoittaa internetin uusi enemmistö - Mainostoimisto 4D

Mobiilimarkkinointi – kuinka tavoittaa internetin uusi enemmistö

hands-coffee-smartphone-technology-e1434961219256

Internetiä ja digitaalista mediaa käytetään lisääntyvässä määrin tietokoneen ulkopuolella, ja vuonna 2014 internetin käyttö mobiililaitteilla ylitti ensi kertaa tietokoneeseen perustuvan käytön. Mobiililaitteiden osuus on tällä hetkellä keskimäärin noin 60 %!

Uudet laitteet tarjoavat haasteiden lisäksi uusia mahdollisuuksia medioiden valintaan sekä markkinoinnin kohdentamiseen ja optimointiin. Tuloksellinen mobiilimarkkinointi vaatii mobiilin tuntemusta ja mobiililaitteille optimointia esimerkiksi alla olevista viidestä syystä.

Mobiilikäyttäjällä on usein kiire.

Netissä surffailu ja sisällön kuluttaminen ruuhkabussissa, liikennevaloissa tai kävellessä eroaa suuresti kotisohvalla tai työpöydän ääressä tapahtuvasta kulutuksesta. Älylaitteiden käytöstä suuri osa tapahtuu nopeasti, kiireen keskellä ja lähellä ostopäätöstä. Onnistuneen mobiilikampanjan kulmakivenä onkin huomoida tämä ja räätälöidä viesti juuri kohdeyleisölle.

Jos tavoitteena on suunnitella toimivat nettisivut, yksi ensiaskeleista on ERITTÄIN tiivistetyn yritysesittelyn luominen jo etusivulle. Mobiiliselailija ei jaksa hakea perusasioita kymmenestä eri valikosta!

Olipa tarkoituksena tiedottaa, myydä tai antaa tuoteinfoa, niin parhaiten tavoite täyttyy kun sisältö on löydettävissä 2-3 klikkauksella.

Sama pätee sähköpostiin. Hankalasti luettava mainossähköposti tai uutiskirje menee heti roskakoriin. Hyviä vinkkejä on muista erottuva otsikointi ja sähköpostin ensimmäinen rivi, jonka ohjelmat monesti nostavat listaukseen. Ethän halua ensimmäisellä lauseella kertoa asiakkaallesi “voit poistua listalta tässä” tai “katso koko uutiskirje tästä”.  Kerro siinä mieluummin vaikka: “Uutiskirjeen tilaajana saat tiedon alesta muita ennen!”

Kannettavan laitteen näyttö on pieni.

Mobiililaitteen näytölle mahtuu huomattavasti vähemmän sisältöä. Liiallinen markkinointi näytön pinta-alalla vain ärsyttää. Tekstimainoksen viestin on siis oltava selkeä ja lyhyt. Bannerin puolestaan pitää olla ymmärrettävä myös pienessä tilassa.

Sosiaalisessa mediassa tai sähköpostilla markkinoivan kannattaa puolestaan pyrkiä herättämään nopealiikkeisen mobiilikäyttäjän huomio. Tylsä tai epäselvä mainos jää helposti huomaamatta Facebookia tai sähköposteja nopeasti selaillessa. Kolikon kääntöpuolena ajankohtainen ja fiksu some-mainos kerää käyttäjän koko huomion juuri sinun mainokseesi!

Visuaalinen media puhuttelee mobiilissa

Visuaalista mediaa kulutetaan netissä somen ja videopalveluiden ansiosta enemmän kuin koskaan. Kaverin jakama videoklippi aukeaa helposti YouTubessa, ja sisältöä edeltävä mainos täyttää koko ruudun. Instagram, Facebook ja Pinterest puolestaan tuovat käyttäjää kiinnostavat brändit huomiota herättävällä tavalla suoraan sinne, missä aikaa vietetään ja mainoksia jopa “pyydetään” seuraamalla!

Mobiilimarkkinointi vaatii siis nykyaikaista asennetta sisällöntuotantoon visuaalisuudella

Mobiilissa etsitään (ja löydytään) tässä ja nyt.

Mobiililaitteella ollaan usein aivan ostopäätöksen kynnyksellä, etenkin jos hakusessa on. ravintola, parturi tai muu palvelu.

Mobiili avaakin palveluyritykselle tehokkaan tavan markkinoida niille kuluttajille, jotka tarvitsevat jotain juuri nyt! Tunnettujen mobiilialustojen sovelluskaupoista löytyy kymmenittäin sovelluksia, jotka auttavat löytämään palveluita lähimaastosta.

Tarkastathan että tietosi löytyy seuraavista palveluista haluamallasi tavalla:

  • Yelp
  • Google Maps
  • Nokia Here
  • TripAdvisor (etenkin matkailijoille palveluita tarjoaville yrityksille)

Otathan huomioon että tietosi saattavat JO löytyä, vaikket itse olisi niitä lisännyt – esimerkiksi asiakkaasi ovat voineet lisätä tietoja yrityksestäsi – haluathan silloin että sen tekee “suositteleva” asiakas.

Paikalliset mobiilipalvelut tarjoavat todellisia asiakaskäyntejä ja kauppaa edullisesti. Näiden palveluiden tehokkaassa markkinointikäytössä on kuitenkin yksi ehdoton avainasia – julkinen palaute on nykypäivää! Koska juuri sinun yrityksesi saattaa olla asiakkaalle ennestään tuntematon, runsas ja hyvä palaute saattaa pelkästään kääntää ostopäätöksen yrityksellesi. Kannattaa tietysti myös muistaa että huono asiakaskokemus päätyy yhtä helposti julkisiin arvosteluihin…

Alkuun päästäkseen kannattaakin tehdä kaksi asiaa. Varmista ensin, että yrityksen profiili on kunnolla täytetty. Samalla kannattaa lisätä pari kuvaa. Kun profiili näyttää houkuttelevalta, kerro uudesta palvelusta vanhoille kanta-asiakkaille. Pyydä heiltä lyhyt positiivinen arvio palvelussa. Näin yrityksesi näyttää houkuttelevalta heti alkumetreillä!

Sovellukset syrjäyttivät selaimen kauan sitten.

Tietokoneella internetin käyttö on selainkeskeistä – uutiset, some ja pikaviestintä pyörivät muutamalla välilehdellä yhdessä ikkunassa. Usein nettiselainta käytetäänkin tunteja kerrallaan. Mobiilikäyttäjällä avoinna saattaa olla kymmenenkin eri sovellusta, ja sovellusten välillä siirrytään tiheään tahtiin.

Mobiilimarkkinointi vaatii tämän takia hieman lisävaivaa. Näkyminen käytetyimmissä sovelluksissa saattaa vaatia useampaa eri mainosverkostoa. Avainasiana onkin selvittää, miten kussakin sovelluksessa pääsee näkyville. Pelkkä teksti ei välttämättä riitä, jos osa tärkeistä sovelluksista tarjoaa vain kuvallista mainontaa. Mainonnan palettia joutunee siis laajentamaan visuaalisempaan suuntaan, jota voi tietysti suositella muutenkin.