Googlen AdWords-hakusanamainonta - vieläkö se kannattaa? - Mainostoimisto 4D
Sulje

Tilaa uutiskirje

Kenttä on validointitarkoituksiin ja tulee jättää koskemattomaksi.

Googlen AdWords-hakusanamainonta – vieläkö se kannattaa?

Googlen hakusanamainonta on ollut kulmakivenä Googlen nousussa yhdeksi maailman suurimmista yrityksistä. Samalla se on tehnyt tuhansista Googlessa mainostavista bisneksistä menestystarinoita.

Jotkut sanovat Googlen hakusanamainonnan olevan liian kallista tai jäävän sosiaalisen median varjoon. Hyvin suunniteltu sekä aktiivisesti seurattu ja optimoitu Google-mainonta tuottaa kuitenkin edelleen tulosta!

Kiipeävät klikkihinnat?

Google-mainonnan alkuaikoina ja Suomessa vielä joitain vuosia sitten Google-mainokset olivat varsin edullinen tapa hankkia yritykselle nettinäkyvyyttä. Klikkihinta on kuitenkin tasaiseen tahtiin noussut ja nykyisin hyvistä hakusanoista joutuu maksamaan huomattavasti enemmän.

Haluttuja hakusanoja ja tuottoisimpia mainosnäyttöjä huutokaupataan lukuisien mainostajien kesken, joten tämä ei ole varsinaisesti yllättävää. Kun mainokset kallistuvat, markkinointiaan joutuu niin Googlessa kuin muuallakin digitaalisessa maailmassa optimoimaan ja etsimään juuri ne hakusanat ja kohdennukset jotka tuottavat parasta ROI:ta markkinointieuroille.

Google-mainoksen optimointi

Google-mainontaa kokeillut tietää varmasti, että Google tarjoaa mainostajalle paljon erilaisia optimointivaihtoehtoja, joista ainakin osaa kannattaa ehdottomasti käyttää. Optimoinnin ja kohdistamisen perustaksi on varmistettava että seuraavat asiat ovat kunnossa:

  • Maantieteellinen kohdistus: Kuulostanee itsestään selvältä, mutta etenkin jos bisneksesi tapahtuu verkon ulkopuolella, mainosta kannattaa näyttää vain alueellisesti vaikka hakusana itsessään olisikin laaja (“autonkorjaaja” tai “televisio”).
  • Hyvä mainosteksti: Hyvän mainostekstin merkitystä ei voi korostaa riittävästi. Sen tulee olla houkutteleva ja sisältää selkeä call to action.
  • Mainosryhmät: Mainoksia kannattaa heti alkuun luoda muutamia (2-3), joiden tuloksia sitten vertailee keskenään. Näin saa käsityksen siitä, millaiset mainokset toimivat parhaiten ja voi keskittyä hyvien käytössä pitämiseen ja parempien kehittelyyn huonosti toimivien tilalle.

Kun mainoksensa on saattanut tuloskuntoon, jatkokehityksessä voi ja kannattaa tarkistaa myös seuraavia:

  • Laajan haun oikea käyttö: Laaja haku-asetuksen käyttö voi olla joskus tehokasta, mutta sitä kannattaa miettiä tarkkaan. Esimerkiksi “edullinen ajokortti”-hakusanan laajalle haulle asettamalla saa osakseen mainosnäyttöjä myös “edullinen tietokone” ja “ajokortti hyllyllä”-sanoja etsineille…
  • Negatiiviset hakusanat: Näillä voi sulkea pois esimerkiksi hakusanat, jotka viittaavat tuotteeseen tai palveluun jota ei tarjoa, esimerkiksi pelkkää henkilöautokorttia tarjoavan autokoulun kannattanee lisätä listalleen “kuorma-auto” ja “moottoripyörä.” Vähemmän itsestäänselviin negatiivisiin hakusanoihin voi etsiä ideoita hakutermiraportista!
  • Laatupisteiden seuranta: Mainoksen laatupisteet vaikuttavat siihen, paljonko mainoksestaan maksaa. Laatupisteisiin puolestaan vaikuttaa mm. mainoksen klikkausprosentti, joten hyvillä mainoksilla saa järkevämmän hintaista mainontaa.

Kannattaa myös huomioida se, että Google-mainonnalla saa aikaan tulosta vain jos asiakkaan ohjaa hyvälle laskeutumissivulle (landing page)! 

Markkinoinnin pääasiallisena tehtävänä on myydä jotain tuotetta tai palvelua tai mahdollistaa sen myyminen myöhemmin niin, että markkinointibudjetilla on positiivinen tuotto. Ajat, joina huonollakin Google-kampanjalla sai aikaiseksi rahaa kassaan ovat ehkä takanapäin. AdWordsilla saa kuitenkin edelleen aikaan melkoisia tuloksia, kunhan mainonnan tekee oikein!

Kaipaatko tuloksia?
Ota yhteyttä!

Mikko Granström

Tiia Nevalainen

Ota yhteyttä