Facebook-julkaisun mainostaminen – kannattaako julkaisujaan mainostaa Facebookissa?

Facebook tarjoaa mahdollisuuden mainostaa julkaisuaan yrityksen tykkääjille, heidän kavereilleen tai yksinkertaisen kohdennustyökalun avulla seulotulle yleisölle.

Mainosta julkaisua-nappi ei ole Facebook-mainonnan “jokapaikanhöylä”, mutta oikein käytettynä siitä saa tärkeän osan sosiaalisen median mainonnan palettia!

Mitä iloa julkaisujen mainonnasta sitten on?

Julkaisujen mainonnan perustarkoituksena on ylläpitää sivun tykkääjien mielenkiintoa yritystä kohtaan ja kerätä uusia ihmisiä tykkääjiksi yrityksen kohdeyleisöstä. Karkeasti julkaisujen mainostamisen eri kohderyhmävaihtoehdot voi jakaa näin:

  1. Tykkääjille mainonta eli kanta-asiakkaiden puhutteleminen ja herättely
  2. Tykkääjien kavereille mainonta eli mahdollisesti yrityksestä jo kuulleiden ihmisten tavoittaminen tai satunnaisasiakkaiden sitouttaminen.
  3. Kohdistettu mainonta muille, eli tietoisuuden nostaminen ja uusasiakashankinta

Julkaisujen mainonta ja brändin esille tuominen kerta toisensa jälkeen on siis pitkän kaavan markkinointia. Siinä se on myös erittäin toimivaa.

Pelkkää nopeaa myyntiä brändikuvasta välittämättä hakeva saattaa helposti pettyä. Myyntipuheitaan voi mainostaa Facebookissa, mutta niin kannattaa mieluummin tehdä ihan rehellisellä mainonnalla landing pageineen. Suoraa myyntiä saa luultavasti paremmin sen tarjoamin keinoin.

Millaisia Facebook-julkaisuja kannattaa mainostaa?

Julkaisun mainostaminen on parhaimmillaan, kun suoran myynnin sijaan pyritään tavoittamaan ja puhuttelemaan yrityksen kohdeyleisöä. Siksi myös sisällöntuotannossa kannattaa muistaa seuraavat pointit:

  1. Mainosta oikeaa sisältöä, älä myyntipuhetta.
  2. Sisällössä täytyy kuitenkin pitää brändi mukana.
  3. Fiksu huumori tai naseva ajankohtainen heitto uppoaa moneen.
  4. Jos yleisönsä saa jakamaan, saa brändinsä ihan ilmaiseksi ihmisten eteen.
  5. KOHDISTA sisältöäsi oikein!

Kohdistamisesta sen verran, että kohdistaminen on todella tehokasta, kun brändinsä sitoo johonkin asiaan ja mainostaa julkaisuja sitten tästä asiasta kiinnostuneille. Erittäin pienen kohderyhmän brändeille tämä ei välttämättä toimi, mutta suurempaan yleisöön vetoavat tuotteet, palvelut ja brändit voivat hyötyä tästä merkittävästi.

Mahdollisuuksia tähän on lukemattomia, esimerkiksi:

  • Tuotteen voi vaikka yhdistää käynnissä olevaan urheilukisaan, julkaista ja markkinoida urheilulajista kiinnostuneille.
  • Jos toimialueellasi on iso tapahtuma, päivittele siitä ja mainosta julkaisua tapahtuman faneille.
  • Mitä vaan muuta josta keksit hyvän julkaisun ja kohderyhmän!

Julkaisujen mainostamista on parjattu laajaltikin, ja huonoimmillaan tähän, tai mihin muuhun vain digitaaliseen markkinointiin, voi käyttää rahaa saamatta juurikaan tuloksia. Parhaimmillaan julkaisumainonnalla saavuttaa kuitenkin edullisesti ja helposti paljon arvokasta näkyvyyttä ja tavoittaa niin vanhoja asiakkaita kuin uusiakin kohderyhmiä!